Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Gryficach
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

UCHWAŁA Nr XXVII/345/2001 w sprawie zmian w Statucie Gminy Gryfice.

 

UCHWAŁA Nr XXVII/345/2001
Rady Miejskiej w Gryficach
z dnia 25 września 2001 r.

w sprawie zmian w Statucie Gminy Gryfice.


Na podstawie art.18 ust.2 pkt.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 1996 r. nr 13 poz.74, nr 58 poz.261, nr 106 poz.496, nr 132 poz.622, z 1997 r. nr 9 poz.43, nr 106 poz.679, nr 107 poz.686, nr 113 poz.734, nr 123 poz.775, z 1998 r. nr 155 poz.1014, nr 162 poz.1126, z 2000 r. nr 26 poz.306, nr 48 poz.552, nr 62 poz.718, nr 88 poz. 985, nr 91 poz.1009, nr 95 poz.1041, z 2001 r. nr 45 poz.497) Rada Miejska w Gryficach uchwala, co następuje:

§1

W Statucie Gminy Gryfice stanowiący załącznik do uchwały Nr XVIII/198/2000 Rady Miejskiej w Gryficach z dnia 11 lipca 2000 r. w sprawie statutu Gminy Gryfice (Dz.Urz.Woj.Zachodn. z dnia 29 grudnia 2000 r. nr 40 poz.510) wprowadza się następujące zmiany:

1/ treść §8 otrzymuje oznaczenie "ust.1"
2/ w §8 dodaje się ust.2 w brzmieniu:
"ust.2.Uczestnictwo młodzieży w życiu wspólnoty odbywa się na warunkach:
1/ Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei
samorządowej wśród mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza wśród
młodzieży,
2/ Rada Miejska na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić
zgodę na utworzenie młodzieżowej rady gminy mającej charakter
konsultacyjny,
3/ Rada Miejska, powołując młodzieżową radę gminy, nadaje jej statut
określający tryb wyboru jej członków i zasady działania."
3/ w §9:
a/ pkt.1 otrzymuje brzmienie:
"1/ ładu przestrzennego, gospodarki terenami, ochrony środowiska, przyrody
i gospodarki wodnej,"
- 2 -

b/ pkt.8 otrzymuje brzmienie:
"8/ edukacji publicznej",
c/ w pkt.10 po wyrazach "kultury fizycznej" dodaje się wyrazy "i turystyki",
d/ pkt.14 otrzymuje brzmienie:
"14/ porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony
przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej",
e/ w pkt.16 na początku treści dodaje się wyrazy "polityki prorodzinnej, w tym"
oraz na końcu zdania kropkę zastępuje się przecinkiem,"
f/ dodaje się pkt.17-20 w brzmieniu:
"17/ wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18/ promocji gminy,
19/ współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20/ współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw."
4/ treść §10 otrzymuje oznaczenie "ust.1",
5/ w §10 dodaje się ust.2-3 w brzmieniu:
"2. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania
z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi
jednostkami samorządu terytorialnego.
3. Spory majątkowe wynikłe z porozumień, o których mowa w ust.1 i 2 oraz
w §12 ust.2 rozpatruje sąd powszechny."
6/ w §11 ust.1:
a/ skreśla się wyrazy "w tym", a w to miejsce wpisuje się wyrazy "a także",
b/ na końcu zdania kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "w tym
z organizacjami pozarządowymi".
7/ w §11 dodaje się ust.3 w brzmieniu:
"3.Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze
współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego."
8/ treść §12 otrzymuje oznaczenie ust.1,
9/ w §12 dodaje się ust.2 w brzmieniu:
"2. Gmina może zawierać porozumienie międzygminne w sprawie powierzenia
jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych."
10/ po §15 dodaje się §15a w brzmieniu:
"§15a. 1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą
wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli
do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Miejskiej
i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów
- 3 -

wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów
posiedzeń organów gminy i komisji Rady Miejskiej.
11/ w §17 ust.2:
a/ pkt. 2 otrzymuje brzmienie:
"2/ wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego
zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie
sprawozdań z jego działalności,"
b/ pkt. 11 otrzymuje brzmienie:
"11/ podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa
w §10 ust.1 i 2,"
c/ po pkt.12 dodaje się pkt.12a w brzmieniu:
"12a/ podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami
lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do
międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,"
d/ po pkt.14 dodaje się pkt.14a w brzmieniu:
"14a/ podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia stypendiów dla uczniów
i studentów,"
12/ §18 otrzymuje brzmienie:
"§18. 1. Rada Miejska kontroluje działalność zarządu, gminnych jednostek
organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, w tym
celu powołuje komisję rewizyjną.
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele
wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcję,
o których mowa w §56 ust.1 oraz będących członkami zarządu."
13/ w §19 liczbę "28" zastępuje się liczbą "21",
14/ po §20 dodaje się §20a w brzmieniu:
"§20a. Za jawność sesji należy rozumieć możliwość uczestnictwa
publiczności w obradach rady gminy na podstawie podanej przez
przewodniczącego rady informację do wiadomości mieszkańców o:
1/ terminie sesji,
2/ miejscu i przedmiocie obrad,
3/ prawie uczestnictwa publiczności w sesji, która zajmuje
wyznaczone w tym celu dla niej miejsca."
15/ w §24 ust.3-5 otrzymuje brzmienie:
"3. Informację o której mowa w §20a zawiadamia się pisemnie sołtysów
i przewodniczącego osiedla wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz
proponowany porządek obrad.
- 4 -

4. Zawiadomienie o sesji podaje się do publicznej wiadomości poprzez
wywieszenie zawiadomień w sołectwach na tablicach ogłoszeń i na
korytarzu Urzędu Gminy obok Biura Rady.
5. Zawiadomienie mieszkańców o terminie i miejscu sesji jest prawem,
a nie obowiązkiem obywateli udziału w obradach rady."
16/ w §24 dotychczasowy "ust.4" otrzymuje oznaczenie "ust.6,"
17/ §53 otrzymuje brzmienie:
"§53. 1. Na pierwszej sesji radny składa ślubowanie zgodnie z rotą zawarta
w ustawie.
2. Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady i jej organów oraz
innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub
desygnowany.
3. Radny może brać udział w pracach dwóch komisji stałych rady oraz
w komisji rewizyjnej.
4. Radnemu przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na
zasadach i w wysokości ustalonej przez rade oddzielną uchwałą.
5. Radny nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy
w Urzędzie Gminy, wykonywać funkcję kierownika lub jego zastępcy
w jednostce organizacyjnej gminy oraz prowadzić działalności
gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami
z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy.
6. Radni są obowiązani składać przewodniczącemu rady co roku
oświadczenia o stanie majątkowym."
18/ w §59:
a/ ust.1 otrzymuje brzmienie:
"1. W celu sprawnego wykonywania zadań rada ze swego grona powołuje
stałe i doraźne komisje ustalając przedmiot ich działania oraz skład
osobowy."
b/ skreśla się ust.3 i 4,
c/ ust.4 otrzymuje brzmienie:
"4. Przewodniczącego i wiceprzewodniczącego komisji w głosowaniu
jawnym na wniosek klubów radnych wybiera rada."
19/ w §62 dodaje się ust.3-4 w brzmieniu:
"3. Posiedzenia komisji rady miejskiej są jawne chyba, że ograniczenia
jawności wynikają wyłącznie z ustawy.
4. Komisje rady miejskiej rozpatrują sprawy w siedzibie rady miejskiej. Ze
względu na szczególny charakter rozpatrywanej sprawy komisja może:
- 5 -

a/ zapraszać na posiedzenia przedstawicieli organizacji społecznych,
ekonomicznych, mieszkańców itp.,
b/ odbywać posiedzenia poza siedzibą rady tzw."posiedzenia wyjazdowe"
na których rozpatrywane są problemy z udziałem miejscowej
ludności,
c/ przesłuchać osobę wskazaną przez przewodniczącego komisji."
20/ §90 otrzymuje brzmienie:
"§90. Rada miejska wybiera zarząd w liczbie 5 osób spośród radnych."
21/ po §117 dodaje się §117a w brzmieniu:
"§117a. 1.Protokoły z posiedzeń organów gminy, a także komisji rady są
udostępniane zainteresowanym na ich wniosek w celu zaznajomienia
się z ich treścią przez obywateli, prasę, media w siedzibie:
1/ biura rady - protokoły z sesji rady i z posiedzeń komisji,
uchwały rady,
2/ biura zarządu - protokoły z posiedzeń zarządu, uchwały zarządu,
2. Z udostępnionych dokumentów można sporządzać notatki, wypisy
pod nadzorem osoby, która ten dokument udostępniła.
3. Nie udostępnia się dokumentów stanowiące tajemnicę państwową
i służbową tzw. dokumenty o charakterze niejawnym oraz
dokumenty jawne tzw. "zastrzeżone" o klauzuli do użytku
służbowego i wewnętrznego.
4. Dokumenty jawne tzw. "zastrzeżone" mogą zostać udostępnione
zainteresowanym po uprzednim wyrażeniu zgody przez osobę,
która tą klauzulę nadała.
5. Dokumentów nie udostępnia się osobom, które są:
1/ nieletnie,
2/ ubezwłasnowolnione częściowo lub całkowicie,
3/ pod wpływem alkoholu lub innego środka odurzającego,
4/ pozbawionych praw obywatelskich,
5/ cudzoziemcom.

§2

Przepisy §1 pkt.12, 13, 17 i 20 mają zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której uchwała weszła w życie.

- 6 -

§3


Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa
Zachodniopomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.


Przewodniczący Rady

Edmund Woźniak


 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Karina Markowska 03-07-2003 17:14
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 03-07-2003
Ostatnia aktualizacja: - 03-07-2003 17:14