Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Gryficach
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Uchwała Nr XVIII-202-2000 z 11.07.2000 w sprawie Statutu Osiedla Nr 4 w Gryficach


Uchwała Nr XVIII/202/2000

Rady Miejskiej w Gryficach

z dnia 11 lipca 2000 r.

w sprawie Statutu Osiedla Nr 4 w Gryficach

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Nr 13 poz. 74 zm. Dz. U. Nr 58 poz. 261, Nr 106 poz. 496,. Nr 132 poz.622 z 1996 r. Nr 9 poz. 43, Nr 106 poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113 poz. 734, Nr 123, poz. 775 z 1997 r. Nr 155 poz. 1014 Nr 162, poz. 1126 z 1998 r. Nr 26 poz. 306 z 2000r.) - Rada Miejska w Gryficach uchwala, co następuje:

§ 1.

Uchwala się Statut Osiedla Nr 4 w Gryficach jak w załączniku do uchwały.

§ 2.

Wykonania uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu oraz Radzie Osiedla Nr 4 w Gryficach.

§ 3.

Traci moc uchwała Nr XXV/234/96 Rady Miejskiej w Gryficach z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie Statutu Osiedla Nr 4.

§ 4.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

Edmund Woźniak

Przekazała:Alicja Misiecka

STATUT OSIEDLA

Rozdział I

NAZWA I OBSZAR SAMORZĄDU MIESZKAŃCÓW

§ 1.

  1. Ogół mieszkańców osiedla stanowi samorząd mieszkańców.

  2. Nazwa samorządu mieszkańców brzmi: „Samorząd Mieszkańców Osiedla Nr 4”.

§ 2.

  1. Samorząd Mieszkańców osiedla wraz z Radą Miejską oraz samorządami mieszkańców pozostałych osiedli i sołectw, tworzą system samorządu terytorialnego w gminie Gryfice.

  2. Samorząd mieszkańców osiedla działa zgodnie z postanowieniami obowiązujących aktów prawnych, a w szczególności:

- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 13 poz.74z 1996 r tekst jednolity z póź.zm.),

- Statutu Gminy Gryfice,

- niniejszego Statutu.

§ 3.

Wykaz ulic należących do Osiedla nr 4 stanowi zał. Nr 7 do uchwały nr XVIII/198/2000 Rady Miejskiej w Gryficach z dnia 11 lipca 2000 r. w sprawie Statutu Gminy Gryfice.

Rozdział II

ZADANIA I SPOSÓB REALIZACJI

§ 4.

Do zadań samorządu mieszkańców osiedla należą:

A/kształtowanie zasad współżycia społecznego,

B/ organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,

C/ zapewnienie udziału mieszkańców w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, kulturalnych, opieki zdrowotnej, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania,

D/ sprawowania kontroli społecznej nad działalnością jednostek organizacyjnych związanych z warunkami życia na osiedlu.

§ 5.

Zadania określone w § 4 samorząd mieszkańców osiedla realizuje w szczególności poprzez:

1/ podejmowanie uchwał w sprawach osiedla w ramach przyznanych mu ustawowo kompetencji,

2/ Opiniowania spraw należących do zakresu działania samorządu mieszkańców,

3/ Współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Miejską konsultacji społecznej projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców osiedla,

4/ Występowanie do Rady Miejskiej lub Zarządu z wnioskami o rozpatrzenie spraw, których załatwianie wykracza poza możliwości samorządu.

5/ Współpracę z radnymi z terenu osiedla i ułatwianie radnym kontaktów z wyborcami, m.in. w formie spotkań i dyżurów oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących osiedla.

6/Współpracę z komisjami Rady, a zwłaszcza przekazywanych do komisji spraw dotyczących osiedla.

7/ Ustalanie zadań dla Zarządu Osiedla do realizacji, między zebraniami osiedlowymi.

§ 6.

1. Samorząd mieszkańców osiedla nie tworzy własnego budżetu.

Osiedle korzysta z mienia komunalnego, przekazanego przez Zarząd Miejski każdorazowo na realizację danego celu. Dochody z mienia komunalnego odprowadzane są do budżetu gminy.

2. Uchwała budżetowa Rady Miejskiej może określić, w formie załącznika, wydatki do dyspozycji zarządu osiedla.

§ 7.

1. Samorząd mieszkańców osiedla wyraża opinie w sprawach:

a/ utrzymania, konserwacji i remontu obiektów mieszkalnych, osiedlowych, urządzeń socjalnych, kulturalnych i sportowych w ramach ustaleń planów miasta,

b/ planu zagospodarowania osiedla,

c/ utrzymania porządku na terenie osiedla,

d/ przeznaczenia środków będących w jego dyspozycji, w ramach budżetu gminy,

e/ czynów społecznych,

f/ w innych sprawach, przekazanych przez Radę Miejską lub Zarząd Miejski.

2. Samorząd mieszkańców przedstawia Zarządowi Miejskiemu wnioski do rocznych projektów budżetu gminnego, w zakresie dotyczącym osiedla.

§ 8.

1. Samorząd mieszkańców opiniuje przedstawione do konsultacji przez Radę Miejską projekty uchwał dot. planów budżetu na dany rok.

2.Samorząd mieszkańców opiniuje projekty planów zagospodarowania oraz inne projekty uchwał Rady Miejskiej w części dot. osiedla

3.Samorząd mieszkańców osiedla opiniuje sprawy dotyczące zakresu działania samorządu

mieszkańców, a zwłaszcza dot. rozwoju i funkcjonowania sieci handlowej, usługowej, komunikacji, placówek opieki zdrowotnej i oświatowo-wychowawczych, wykorzystania funduszy na opiekę społeczną, przeznaczenia lokali użytkowych i lokalizacji zakładów, których działalność może być uciążliwa dla otoczenia.

§ 9.

Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć samorząd mieszkańców osiedla nawiązuje współpracę z samorządami mieszkańców innych osiedli, zawiera porozumienia, określając zakres i sposób wykonywania zadań, może podejmować wspólne uchwały.

Rozdział III

STRUKTURA ORGANIZACYJNA

§ 10

  1. Organami samorządu mieszkańców osiedla są:

A/ rada osiedla - organ uchwałodawczy,

B/ zarząd osiedla - organ wykonawczy,

  1. Na czele zarządu Osiedla stoi przewodniczący. Przewodniczący Zarządu korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym

  2. Wybrany przewodniczący zarządu osiedla wchodzi w skład rady osiedla i pełni funkcję przewodniczącego tej rady.

  3. Członkowie rady osiedla, zarządu osiedla oraz przewodniczący zarządu osiedla, pełnią swoje funkcje społecznie.

  4. Kadencja organów samorządu mieszkańców osiedla trwa 4 lata.

Rozdział IV

ZASADY I TRYB ZWOŁYWANIA ZEBRAŃ ORGANÓW SAMORZĄDU MIESZKAŃCÓW ORAZ WARUNKI WAŻNOŚCI PODEJMOWANYCH UCHWAŁ

§ 11.

Prawo udziału w zebraniu ogólnym mieszkańców osiedla przysługuje wszystkim mieszkańcom osiedla, posiadającym czynne prawo wyborcze.

§ 12.

  1. Zebranie mieszkańców, za wyjątkiem zebrania sprawozdawczo-wyborczego, zwołuje rada osiedla za pośrednictwem zarządu osiedla, z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Miejskiej, Zarządu Miejskiego lub na pisemny wniosek co najmniej 15 mieszkańców osiedla, posiadających prawa wyborcze.

  2. Zarząd osiedla ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę zebrania.

  3. Zebranie mieszkańców, zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Miejskiej lub Zarządu Miejskiego powinno odbyć się 14 dni od daty złożenia wniosku, chyba że wnioskodawca proponuje inaczej.

  4. O zwołaniu zebrania powiadamia się mieszkańców osiedla co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania w trybie zwyczajowo przyjętym.

  5. O zwołaniu zebrania mieszkańców zarząd osiedla powiadamia Zarząd Miejski.

  6. Zebranie mieszkańców jest ważne, gdy bierze w nim udział przynajmniej 10% mieszkańców osiedla uprawnionych do głosowania lub w II turze, gdy liczba uczestników zebrania jest większa od liczby miejsc w radzie.

§ 13.

  1. Zebranie ogólne mieszkańców:

1/ wybiera radę osiedla w liczbie 15 osób,

2/ dokonuje oceny działalności organów samorządu osiedla,

3/ wyznacza kierunki pracy rady i zarządu osiedla.

  1. Rada osiedla:

1/ wybiera zarząd osiedla i przewodniczącego zarządu osiedla, który jednocześnie pełni funkcję przewodniczącego rady osiedla,

2/ podejmuje uchwały i wyraża opinie w sprawach określonych w § 7.

3/ występuje do zarządu miejskiego z wnioskami o rozpatrzenie spraw, których załatwienie przekracza jej możliwości.

§ 14.

  1. Zebranie rady osiedla zwołuje przewodniczący zarządu osiedla, z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Miejskiej, Zarządu Miejskiego, przynajmniej dwóch członków rady osiedla.

  2. Zebranie rady osiedla, zwoływane na wniosek Rady Miejskiej, Zarządu Miejskiego lub członków rady osiedlowej, powinno odbyć się w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku, chyba , ze wnioskodawca proponuje inaczej.

  3. Przewodniczący Zarządu Osiedla ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę zebrania Rady i o zwołaniu zebrania rady osiedlowej powiadamia wszystkich jej członków co najmniej na 5 dni przed terminem.

  4. Zebranie rady osiedla jest ważne, jeżeli uczestniczy w nim więcej niż polowa osobowego składu Rady.

  5. Z inicjatywą podjęcia uchwał przez rade osiedla występują:

A/ zarząd osiedla,

B/ co najmniej 3 członków rady osiedla,

C/ grupa mieszkańców, posiadających czynne prawo wyborcze, licząca co najmniej 15 osób.

  1. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów tzn. liczba głosów „za” jest większa od liczby głosów „przeciw” w głosowaniu jawnym.

  2. Rada osiedla może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania.

§ 15.

  1. Z zebrań mieszkańców, posiedzeń rady osiedlowej i zarządu osiedla sporządza się protokół, do którego załącza się podjęte uchwały.

  2. Protokół podpisuje Przewodniczący i protokolant.

  3. Odpisy podjętych uchwał przekazuje się w terminie 7 dni Zarządowi Miejskiemu.

Rozdział V

ORGANY WYKONAWCZE SAMORZĄDU I ZAKRES ICH DZIAŁANIA

§ 16.

Zarząd osiedla składa się z członków w liczbie od 3 do 7 osób, w tym przewodniczącego.

§ 17.

Posiedzenie zarządu osiedla zwołuje przewodniczący zarządu osiedla według potrzeb lub na wniosek członka zarządu.

§ 18.

Zarząd Osiedla:

    • zwołuje zebrania rady osiedla, ustala projekt porządku obrad, przygotowuje projekty uchwał,

    • organizuje mieszkańców w celu rozwiązywania problemów osiedla i realizacji zadań,

    • współdziała z właściwymi organami innych samorządów występujących w osiedlu,

    • współdziała z samorządami mieszkańców innych osiedli i sołectw,

    • odpowiada za realizację uchwał rady osiedla.

§ 19.

  1. Zarząd osiedla rozpatruje nadesłane przez organy samorządu gminy odpowiedzi na przesłane uchwały i opinie rady osiedla oraz informuje o nich rade osiedla i zebranie mieszkańców.

  2. W przypadku, gdy udzielona odpowiedź narusza, zdaniem zarządu istotne interesy mieszkańców, przygotowuje projekt sprzeciwu, który przedkłada radzie osiedla do akceptacji. Projekt sprzeciwu powinien zawierać opis sprawy i konkretne zarzuty.

  3. Przewodniczący zarządu osiedla może brać udział w posiedzeniach Zarządu Miejskiego, w części obrad dotyczącej spraw osiedla, po uprzednim zaproszeniu przez Burmistrza.

  4. Obrady Zarządu osiedla są ważne, jeżeli uczestniczy w nim więcej niż połowa osobowego składu zarządu.

§ 20.

Przewodniczący zarządu osiedla:

  1. Przewodniczy obradom zarządu oraz reprezentuje samorząd mieszkańców osiedla.

  2. Wykonuje czynności związane z gospodarowaniem środkami finansowymi samorządu, przydzielonymi w ramach budżetu gminy,

  3. Powinien brać udział w sesjach Rady Miejskiej, a w szczególności, kiedy rozpatrywane są sprawy dot. osiedla i jego mieszkańców,

  4. Ma prawo występowania w imieniu mieszkańców osiedla na sesjach Rady Miejskiej i posiedzeniach Zarządu Miejskiego,

  5. Organizuje współdziałanie organów samorządu mieszkańców z komisjami Rady Miejskiej oraz radnymi z terenu osiedla.

§ 21.

Za uczestnictwo w pracach Rady i Zarządu Miejskiego przewodniczącemu zarządu osiedla nie przysługuje dieta.

§ 22.

  1. Dla utrzymania stałej łączności z mieszkańcami zarząd osiedla może organizować dyżury swoich członków.

  2. Miejsce, dni i godziny dyżurów podawane są do wiadomości mieszkańców.

  3. Wnioski z dyżurów rozpatrywane są i rozstrzygane na najbliższym posiedzeniu zarządu osiedla.

  4. Dyżury członków zarządu można organizować łącznie z dyżurami członków rady osiedla i radnymi mieszkającymi na terenie osiedla.

Rozdział VI

TRYB WYBORÓW,ODWOŁYWANIE CZŁONKÓW ORGANÓW SAMORZĄDU ORAZ UZUPEŁNIENIE SKŁADÓW W TOKU KADENCJI

§ 23.

  1. Wybory organów samorządu mieszkańców zarządza Rada Miejska mocą uchwały i zleca ich wykonanie Zarządowi Miejskiemu.

  2. Zebranie mieszkańców osiedla , na którym ma być dokonany wybór rady osiedla, zwołuje Zarząd Miejski. W tym celu Zarząd Miejski określa miejsce, dzień i godzinę zebrania oraz wyznacza przewodniczącego zebrania spośród członków Zarządu. Za akceptacją Przewodniczącego Rady Miejskiej, Zarząd Miejski może powierzyć przewodniczenie zebraniu, radnemu Rady Miejskiej, nie będącemu członkiem Zarządu Miejskiego.

  3. Postanowienie Zarządu Miejskiego o zwołaniu zebrania mieszkańców osiedla dla wyboru rady osiedla podaje się do wiadomości mieszkańców co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.

§ 24.

  1. Radę osiedla wybiera się na zebraniu mieszkańców w glosowaniu tajnym.

  2. Zarząd Osiedla oraz jego przewodniczącego wybiera rada osiedla w glosowaniu tajnym.

  3. Wybrany przewodniczący zarządu osiedla pełni funkcję przewodniczącego rady osiedla.

  4. Uprawnieni do glosowania są mieszkańcy osiedla, posiadający prawa wyborcze.

  5. Zebranie jest ważne gdy bierze w nim udział przynajmniej 10% osób uprawnionych do glosowania; w drugiej turze, gdy liczba uczestników zebrania jest większa od liczby miejsc w radzie.

  6. Jeżeli, z powodu braku wymaganej liczby osób uprawnionych do glosowania, nie dokonano wyboru rady osiedla, w dwóch kolejnych prawidłowo zwołanych turach, Zarząd Miejski w terminie nie przekraczającym 30 dni od daty zwołania drugiego zebrania mieszkańców osiedla, przedstawia Radnym projekt uchwały Rady Miejskiej znoszącej samorząd osiedla i włączającej jego mieszkańców do sąsiednich samorządów tych osiedli, w których dokonano wyborów, zgodnie ze statutem. Projekt uchwały oraz datę sesji Rady Miejskiej, na której będzie ten projekt rozpatrywany, Zarząd Miejski podaje do wiadomości Przewodniczącego Zarządu znoszonego osiedla, nie później niż 14 dni przed sesja Rady Miejskiej.

§ 25.

  1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3 osób, wybrana z uczestników zebrania. Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca do organów samorządu.

  2. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:

    • przyjęcie zgłoszeń kandydatów

    • przeprowadzenie głosowania

    • ogłoszenie wyników wyborów

    • sporządzenie protokołu o wynikach wyborów. Protokół podpisują członkowie komisji skrutacyjnej oraz przewodniczący zebrania.

    • Komisja skrutacyjna stwierdza czynne i bierne prawo wyborcze członków zebrania.

    • § 26.

      Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów, zgłoszonych bezpośrednio przez uczestników zebrania, posiadających czynne prawo wyborcze.

      § 27.

      Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

      § 28.

      1. Zebranie mieszkańców osiedla może odwołać poszczególnych członków rady osiedla lub rade osiedla w całości, jeśli utracili oni zaufanie mieszkańców osiedla.

      2. Rada Miejska może wystąpić do zebrania mieszkańców o odwołanie członka rady osiedla, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków lub dopuścił się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.

      § 29.

      W przypadku odwołania lub ustąpienia przewodniczącego zarządu osiedla, zarządza się wybory uzupełniające.

      Rozdział VII

      POSTANOWIENIA KOŃCOWE

      § 30.

      Zmiany statutu uchwala Rada Miejska z inicjatywy własnej lub na wniosek zebrania mieszkańców osiedla.

      .

      § 31.

      W sprawach spornych- wiążąco postanowienia statutu interpretuje Rada Miejska.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Karina Markowska 05-08-2005 14:56
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 05-08-2005
Ostatnia aktualizacja: - 05-08-2005 14:56