Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Gryficach
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Uchwała Nr XXXIII/339/2006 z 7.02.2006 w spr. regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Gryfice


UCHWAŁA Nr XXXIII/339/2006

Rady Miejskiej w Gryficach

z dnia 7 lutego 2006 r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gryfice

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Miejska w Gryficach uchwala co następuje:

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§ 1.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gryfice, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Gryfice.

§ 2.

Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, mieszkańców oraz osoby przebywające czasowo na terenie Gminy Gryfice.

§ 3.

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

  1. chowie zwierząt - rozumie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich utrzymania i użytkowania,

  2. Gminnym Planie Gospodarki Odpadami (dalej: GPGO) - należy przez to rozumieć Plan Gospodarki Odpadami dla Celowego Związku Gmin R-XXI z siedzibą w Nowogardzie oraz Program Ochrony Środowiska Gminy Gryfice uchwalony uchwałą Nr XXVI/214/2005 Rady Gminy z dnia 22 marca 2005 r.

  3. Krajowym Planie Gospodarki Odpadami (dalej: KPGO) - należy przez to rozumieć przyjęty przez Radę Ministrów zgodnie z treścią art. 14 ust. 4 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628, ze zm.) i ogłoszony w Monitorze Polskim z 28 lutego 2003 r. (MP nr 11, poz. 159)

  4. lokalach/mobilnych punktach odbioru selektywnego (dalej: LOPS) - należy przez to rozumieć zlokalizowane w miastach, na osiedlach o zabudowie wielorodzinnej, specjalnie w tym celu przygotowane i wyposażone pomieszczenia lub wolno stojące obiekty, czynne codziennie lub co kilka dni, w określonych godzinach mieszkańcy tych osiedli mogą przekazywać podmiotowi uprawnionemu, wyselekcjonowane odpady kuchenne i zielone, oraz osobno, opakowania z tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowanie ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium, a także odpady niebezpieczne i w ustalonych harmonogramem terminach wielkogabarytowe, w których pracownik podmiotu uprawnionego rejestruje na

indywidualnych kontach mieszkańców/właścicieli nieruchomości, ilość odebranych wyselekcjonowanych odpadów;

  1. nieczystości ciekłych - należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;

  2. odpadach budowlanych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów i budów wymienioną w KPGO pośród 18 strumieni składających sie na odpady komunalne;

  3. odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych;

  4. odpadach niebezpiecznych - rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących niebezpiecznych w rozumieniu ustawy o odpadach, wymienioną w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne, a więc np: baterie akumulatory, świetlówki, resztki farb, lakierów, rozpuszczalników, środków do impregnacji drewna, olejów mineralnych i syntetycznych, benzyn, leków opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach, opakowania po aerozolach, zużyte opatrunki. Zgodnie z zapisami KPGO, jednostkami wdrażającymi system gospodarki przeterminowanymi środkami farmaceutycznymi są gminy;

  5. odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć opakowania z papieru i tektury, opakowania wielomateriałowe, opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania ze szkła, opakowania z blachy stalowej i opakowania z aluminium, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;

  6. odpadach ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady kuchenne, odpady zielone, papier i makulaturę nieopakowane, opakowania z papieru i tektury, tekstylia oraz część z drewna odpadów wielkogabarytowych i budowlanych, wymienione w KPGO pośród 18 strumieni składających się na odpady komunalne;

  7. odpadach wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w KPGO, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych;

  8. odpadach zielonych - należy przez to rozumieć frakcje odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych;

  9. podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi wydane przez Burmistrza, organ wykonawczy jednostki pomocniczej lub organ jednostki albo podmiotu, o którym mowa w art. 9 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) ważne zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie:

a) odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,

b) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

c) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,

d) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części;

  1. stacjach zlewnych - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia;

  2. zbiornikach bezodpływowych - rozumie się przez to instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstania;

  1. właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości oraz osoby władające nieruchomością na podstawie innego tytułu prawnego zobowiązane do realizowania obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku;

  2. zwierzętach bezdomnych - należy przez to rozumieć zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale pozostawały;

  3. zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzyszą, a w szczególności: psy, koty, ptaki egzotyczne, chomiki, świnki morskie, ryby i żółwie hodowane w akwarium oraz inne zwierzęta uznane za nadające się do trzymania w mieszkaniach w celach nie hodowlanych;

  4. zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych, a w szczególności: konie, bydło, świnie, owce, kozy, kury, kaczki, gęsi, gołębie, indyki, perliczki, strusie, króliki, nutrie, norki, lisy, tchórzofretki, ryby hodowlane, pszczoły oraz inne zwierzęta w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;

ROZDZIAŁ II

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 4.

Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie na ich terenie czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego, poprzez:

  1. wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość pojemników służących do gromadzenia odpadów;

  2. przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, lub w przypadku gdy budowa sieci jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, a fakt ten ma swoje odzwierciedlenie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnie ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych;

  3. przyłączenie nieruchomości do nowej sieci kanalizacyjnej w terminie do 12 miesięcy od dnia przekazania jej do eksploatacji;

  4. uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionych do użytku publicznego oraz z chodników przylegających bezpośrednio do nieruchomości, usuwanie błota, śniegu i lodu powinno odbywać się niezwłocznie, natomiast innych zanieczyszczeń - w miarę potrzeby;

  5. usuwanie nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości;

  6. usuwanie ze ścian budynków, ogrodzeń i innych obiektów, ogłoszeń, plakatów, napisów, rysunków itp., umieszczonych tam bez zachowania trybu przewidzianego przepisami prawa, niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków;

  7. niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków

  8. usuwanie z terenu nieruchomości wraków pojazdów mechanicznych;

  9. oznaczenie nieruchomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu tablicy z numerem porządkowym;

  10. utrzymywanie nieruchomości niezabudowanej w stanie wolnym od zachwaszczeń (chwasty ruderalne);

  11. utrzymywanie rowów odwadniających przy drogach i torach w stanie drożności i wykoszenia;

  12. gromadzenie obornika i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego w miejscach spełniających wymogi przepisów ustawy z dnia 26 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu (Dz.U z 2000 r. Nr 81, poz. 991) czyli na podłożu utwardzonym i uszczelnionym odpowiednimi płytami i w zbiornikach na odchody;

§ 5.

Na terenie gminy, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:

  1. spalania odpadów niebezpiecznych na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków;

  2. niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, trawników oraz zieleńców, urządzeń wyposażenia placów zabaw, urządzeń do zbierania odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej;

  3. umieszczania afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp. w miejscach do tego nie wyznaczonych;

  4. malowania, np. grafitti poza wyznaczonymi do tego celu ścianami;

  5. wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci i uprawiania sportu;

  6. zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt;

  7. indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych;

  8. wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;

  9. indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości;

  10. wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających z powierzchni dachów, podjazdów, itp.

ROZDZIAŁ III

Mycie i naprawa pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi

§ 6.

Mycie i naprawa pojazdów samochodowych na terenach publicznym, poza myjniami i warsztatami naprawczymi, jest dozwolone wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych.

§ 7.

Zezwala się na mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzania powstałych ścieków do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim ich przejściu przez łapacz oleju i odstojnik. Odprowadzanie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione.

§ 8.

Naprawa pojazdów samochodowych związana z ich bieżącą eksploatacją jest dozwolona na terenie nieruchomości, pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.

ROZDZIAŁ IV

Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych.

§ 9.

  1. Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

    1. kosze uliczne o pojemności od 10 - 60 l;

    2. pojemniki na odpady o pojemności 110 - 1100 l;

    3. kontenery na odpady;

    4. pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki z tworzyw sztucznych, papieru i tektury oraz odzieży używanej;

    5. kontenery przeznaczone na odpady budowlane;

  2. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniające następujące normy:

      1. mieszkaniec wsi rocznie zbiera do pojemnika odpady o masie około 171 kg i objętości około 1,14 m3;

      2. mieszkaniec miasta rocznie zbiera do pojemnika odpady o masie około 408 kg i objętości około 3,4 m3;

      3. dwuosobowa rodzina mieszkająca na wsi zobowiązana jest wyposażyć nieruchomość w jeden pojemnik o pojemności 110 l z częstotliwością wywozu 1 raz w miesiącu;

      4. dwuosobowa rodzina mieszkająca w mieście zobowiązana jest wyposażyć nieruchomość w jeden pojemnik o pojemności 110 l z częstotliwością wywozu co 2 tygodnie lub 1 raz w tygodniu;

      5. rodziny liczniejsze mają obowiązek wyposażyć nieruchomości w pojemniki o pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania według norm zapisanych w punktach a i b;

      6. zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu, biorąc pod uwagę normatywy zapisane w punktach a i b;

      7. prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty zdrowia, zarządzający ogródkami działkowymi, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb.

      8. w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem,

co najmniej jednego pojemnika o pojemności 60 l.

  1. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny:

  1. zobowiązuje się wytwarzających odpady, zarówno osoby fizyczne jak i jednostki organizacyjne, do selektywnej zbiórki stałych odpadów komunalnych z wyodrębnieniem surowców wtórnych,

  2. selektywna zbiórka odpadów komunalnych odbywać się będzie z wyodrębnieniem następujących (frakcji) odpadów:

  • - surowce wtórne,

  • - odpady niebezpieczne,

  • - odpady organiczne,

  • - odpady wielkogabarytowe,

  • - odpady budowlane i odpady z remontów,

  • - odpady resztowe

  1. każdy władający nieruchomością ma obowiązek selektywnie gromadzić surowce wtórne i przekazywać je do odpowiednich punktów gromadzenia odpadów.

Surowce wtórne to:

  • - papier i tektura,

  • - szkło,

  • - plastik (tworzywa sztuczne),

  • - metale.

  1. każdy podmiot sprzedający przedmioty, zawierające substancje niebezpieczne, przede wszystkim baterie oraz świetlówki, ma obowiązek zapewnić przyjęcie tego rodzaju zużytych przedmiotów,

  2. odpady niebezpieczne, przyjęte przez sprzedających na zasadach określonych w pkt d), mogą być przez nich przekazywane podmiotom, zajmującym się zbiórką, transportem i utylizacją tego rodzaju odpadów, dysponującym aktualnym zezwoleniem, wydanym przez właściwy organ.

  3. każde gospodarstwo domowe ma obowiązek wyodrębniania odpadów organicznych spośród innych odpadów.

  4. władający nieruchomościami, na których możliwe jest kompostowanie odpadów, są zobowiązani do prowadzenia kompostowania we własnym zakresie,

  5. wywóz odpadów wielkogabarytowych odbywa się na podstawie umowy (zlecenia) zawartej pomiędzy właścicielem nieruchomości a jednostką wywozową

  6. odpady budowlane i odpady z remontów powinny być składane do kontenera dostarczonego przez podmiot uprawniony,

  7. odpady resztowe, czyli odpady komunalne, z których wyodrębniono wymienione powyżej frakcje, winny być gromadzone w pojemnikach na terenie nieruchomości i odbierane przez wywożących odpady.

  1. Zużyte materiały budowlane, zawierające azbest (np. eternit), winny być staraniem i na koszt władającego nieruchomością przetransportowane przez uprawniony podmiot na składowisko odpadów niebezpiecznych.

  2. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie.

§ 10.

  1. Miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne, ciągi handlowo-usługowe, przystanki komunikacji, parki są przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne.

  2. Organizatorzy imprezy masowej są zobowiązani do wyposażenia miejsca, na którym ona się odbywa, w odpowiednią liczbę pojemników oraz szalety przenośne. Organizatorzy imprezy są zobowiązani zawrzeć umowy z podmiotami uprawnionymi na dostarczenie pojemników i szaletów oraz ich opróżnienie i uprzątnięcie.

  3. Osoby prowadzące działalność w zakresie (cyrk, karuzela itp.) przed zawarciem umowy winni zawrzeć umowę na odbiór nieczystości stałych.

§ 11.

  1. Na terenie nieruchomości pojemnik na odpady należy ustawić w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego. Dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach.

  2. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia.

  3. Pojemniki na odpady powinny być ustawione, na terenie nieruchomości, w miejscu widocznym, trwale oznaczonym, na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota.

  4. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na odpady w stanie czystości, odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym.

§ 12.

  1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów z działalności produkcyjnej.

  2. Zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady, jakichkolwiek odpadów.

  3. Zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz odsiąków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których gromadzone są ścieki bytowe.

ROZDZIAŁ V

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 13.

  1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym na odbiór odpadów komunalnych.

  2. Właściciele nieruchomości, która nie jest podłączona do sieci kanalizacyjnej, są zobowiązani do niezwłocznego podpisania z podmiotem uprawnionym umowy na opróżnianie zbiornika bezodpływowego lub opróżniania osadnika oczyszczalni przydomowej.

  3. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług podmiotu uprawnionego w zakresie odbioru odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników bezodpływowych. Jest zobowiązany posiadać pojemnik oraz dowody uiszczania opłat za odbiór odpadów i opróżnianie zbiorników bezodpływowych przez okres 12 miesięcy.

§ 14.

  1. Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych nie segregowanych z terenu nieruchomości ustala się:

    1. na obszarach wiejskich w cyklu dwutygodniowym lub miesięcznym;

    2. w miastach, w zabudowie jednorodzinnej, w cyklu tygodniowym; w zabudowie wielorodzinnej - dwa razy w tygodniu.

  1. Częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego ustala się:

  1. w mieście, w centrum - trzy razy w tygodniu;

  2. w mieście poza centrum - dwa razy w tygodniu;

  3. niezależnie od częstotliwości opróżniania koszy ulicznych, określonej wyżej zarządzający obszarem, mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy ulicznych i wysypywania odpadów na ziemię;

  4. usuwanie odpadów komunalnych z cmentarzy odbywa się co dwa tygodnie.

  1. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością ustaloną ze stacją zlewną, a w przypadku wcześniejszego zapełnienia zbiornika, zgłoszenie tego faktu przedsiębiorcy uprawnionemu, z którym posiada umowę na opróżnianie zbiorników. Przyjmuje się, że pojemność zbiorników powinna wystarczyć na opróżnianie ich nie częściej niż raz w tygodniu.

  2. W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego, właściciel nieruchomości jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia nieszczelności oraz powiadomienia o tym gminy.

  3. Właściciele punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych poza budynkami są zobowiązani usuwać odpady codziennie.

  4. Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po zakończeniu imprezy.

§ 15.

  1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić urządzenia do zbierania odpadów w sposób określony w § 11.

  2. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę.

  3. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

  4. Pracownicy podmiotu uprawnionego są zobowiązani do natychmiastowego usunięcia zanieczyszczeń powstałych w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych.

  5. Podmiot uprawniony ma obowiązek tak zorganizować odbiór i transport odpadów oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie zagrażały one niebezpieczeństwu ruchu drogowego i odbywały się według tras i w terminach wyznaczonych harmonogramem.

ROZDZI AŁ VI

Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów oraz ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione

§ 16.

System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:

  1. do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75 % wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji;

  2. do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50 %;

  3. do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35 %

w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995, będą to następujące ilości:

w mieście:

      • - 115 kg /osobę / rok w roku 2010,

  • - 76 kg /osobę / rok w roku 2013,

  • - 53 kg / osobę / rok w roku 2020,

na wsi:

- 38 kg /osobę / rok w roku 2010,

- 25 kg /osobę / rok w roku 2013,

- 18 kg / osobę / rok w roku 2020.

ROZDZIAŁ VII

Inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami

§ 17.

  1. Odpady komunalne odbierane od właścicieli nieruchomości przez podmioty uprawnione podlegają unieszkodliwianiu na składowisku gminnym.

  2. Nieczystości ciekłe odebrane ze zbiorników bezodpływowych należy odtransportować do stacji zlewnej - oczyszczalni ścieków.

§ 18.

Na terenie gminy dopuszcza się:

  1. kompostowanie odpadów roślinnych powstających na terenie nieruchomości we własnym zakresie i na własne potrzeby, pod warunkiem, że powyższe nie stanowi uciążliwości dla innych podmiotów.

  2. Spalanie pozostałości roślinnych na terenie nieruchomości poza urządzeniami i instalacjami do tego przewidzianymi o ile nie narusza to odrębnych przepisów.

ROZDZIAŁ VIII

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 19.

  1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia.

  2. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru.

§ 20.

  1. Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

  1. w odniesieniu do psów:

- zarejestrowanie w Urzędzie Miejskim w Gryficach, w Wydziale Finansowym w terminie 14 dni od dnia wejścia w posiadanie psa; wpis w rejestrze obejmuje następujące dane:

imię i nazwisko właściciela,

adres właściciela,

numer identyfikacyjny nadany psu,

imię psa,

- oznakowanie psa znaczkiem identyfikacyjnym, który wydawany jest nieodpłatnie w Wydziale Finansowym

- wyposażenie psa w obrożę, a w przypadku ras uznawanych za agresywne - w kaganiec,

- prowadzenie psa na uwięzi, a psa rasy uznawanej za agresywną lub w inny sposób zagrażającego otoczeniu - w nałożonym kagańcu,

- opłacania podatku od posiadania psów, którego wysokość ustala corocznie rada gminy,

- systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U. Nr 69, poz. 625), która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech miesięcy i okazywanie na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych, straży miejskiej zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu,

- uzyskanie zezwolenia Burmistrza Gryfic na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 28 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne (Dz.U. Nr 77, poz. 687),

- stały i skuteczny dozór,

- nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak: lecznice, wystawy, itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów - przewodników,

- nie wprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, kąpielisk oraz tereny objęte zakazem na podstawie odrębnych uchwał rady gminy,

- zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych do tego przeznaczonych i specjalnie oznakowanych, w sytuacji gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy ono psów ras uznanych za agresywne,

- zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem,

- natychmiastowe usuwanie przez właścicieli zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp., nieczystości te umieszczone w szczelnych, nieulegających szybkiemu rozkładowi torbach, mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów; postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników,

- nie dopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe

  1. Hodowcy zwierząt domowych zobowiązani są spełniać wymogi ustanowione dla hodujących zwierzęta gospodarskie na obszarach wyłączonych z pod zabudowy.

  2. Postanowienia ust. 2 dotyczą także zwierząt nieudomowionych, utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych.

§ 21.

Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna Uchwała Nr XXXI/306/2005 Rady Miejskiej w Gryficach z dnia 29 listopada 2005 r. w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt.

ROZDZIAŁ IX

Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych

z produkcji rolniczej

§ 22.

  1. Wprowadza się całkowity zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach obejmujących centrum starego miasta. Zakaz nie dotyczy gołębi - do 40 szt. w stadzie podstawowym.

  2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także terenów zajętych przez budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, centrów handlowych, hoteli, stref przemysłowych ogródków działkowych.

  3. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej dopuszcza sie utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1) posiadanie budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.),

2) wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.

  1. Odstępstwa od zakazów wymienionych w ust. 1 - 3 dopuszczalne są tylko w wypadku, gdy utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest podstawowym źródłem utrzymania rodziny, a na chów wyrażą zgodę sąsiedzi będący stronami postępowania w rozumieniu Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz Burmistrz Gryfic.

  2. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonej z produkcji rolnej, zobowiązani są przestrzegać następujących zapisów:

1) przestrzegać przepisów sanitarno - epidemiologicznych,

2) gromadzić i usuwać nieczystości, które nie są obornikiem i gnojówką, w sposób przewidziany dla ścieków,

3) składować obornik w odległości co najmniej 10 m od linii rozgraniczającej drogi publicznej, na terenie płaskim tak by odcieki nie mogły przedostawać sie na teren sąsiednich nieruchomości,

4) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt, dwa razy do roku wiosną i jesienią, realizowaną przez podmiot uprawniony,

5) pszczoły trzymać w ulach ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

ROZDZIAŁ X

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia

§ 23.

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania, w miarę potrzeby deratyzacji na terenie nieruchomości.

§ 24.

Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji podaje Burmistrz, w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 25.

W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Burmistrz w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie termin jej przeprowadzenia.

§ 26.

Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

ROZDZIAŁ XI

Postanowienia końcowe

§ 27.

  1. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego regulaminu sprawuje Burmistrz Gryfic.

  2. Naruszenie przepisów Regulaminu podlega karze grzywny przewidzianej w ustawie z 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz.U. Nr 12, poz. 114 ze zm.).

  3. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 toczy sie według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczeniach.

§ 28.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

§ 29.

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc obowiązująca Uchwała Nr XI/106/99 Rady Miejskiej w Gryficach z dnia 19 października 1999 r.

Przewodniczący Rady

Władysław Gliźniewicz

Przekazała: A.Misiecka

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Karina Markowska 22-02-2006 14:30
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 22-02-2006
Ostatnia aktualizacja: - 22-02-2006 14:30