eBoi
Jak załatwić sprawę?
Uchwała Nr XVI/210/2008 z 22.04.2008 w spr. aktualizacji Planu Rozwoju Lokalnego dla Gminy Gryfice na l. 2004-2006 oraz 2007-2013
Uchwała Nr XVI /210/ 2008
Rady Miejskiej w Gryficach
z dnia 22kwietnia 2008 r.
w sprawie aktualizacji Planu Rozwoju Lokalnego dla Gminy Gryfice na lata 2004-2006 oraz 2007-2013
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984; Nr 153, poz. 1271; Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717; Nr 162, poz. 1568; z 2004 Nr 102, poz.1055; Nr 116, poz. 1203, z 2005r. nr 172, poz. 1441, nr 175, poz. 1457, z 2006r. nr 17, poz. 128, nr 181, poz. 1337, z 2007r. nr 48, poz. 327, nr 138, poz. 974, nr 173, poz. 1218) oraz art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r. nr 249, poz. 2104, nr 169, poz. 1420, z 2006r. nr 45, poz. 319, nr 104, poz. 708, nr 170, poz. 1217 i poz. 1218, nr 187, poz. 1381, nr 249, poz. 1832, Dz. U z 2007r. nr 82, poz. 560, nr 88, poz. 587, nr 115, poz. 791, nr 140, poz. 984) , Nr 82 , poz. 560
Rada Miejska w Gryficach
uchwala, co następuje:
§ 1.Aktualizuje się Plan Rozwoju Lokalnego dla Gminy Gryfice na lata 2004-2006 oraz 2007 -2013
przyjęty Uchwałą Nr XVIII/153/2004 Rady Miejskiej w Gryficach z dnia 22 czerwca 2004r. w ten
sposób , że:
- pkt 1.1 Podstawa prawna i formalna opracowania planu ,
- pkt 1.2 Cel i zakres opracowania Planu Rozwoju Lokalnego ,
- pkt 5.1 Identyfikacja zadań strategicznych,celów bezpośrednich i operacyjnych ;
- pkt 5.2 Hierarchizacja zadań w latach 2004-2006 i 2007-2013;
- pkt 5.3 Program realizacji zadań (w ujęciu tabelarycznym) ;
- tabele Nr1 , Nr 3 , Nr4 , Nr5 , Nr6 , NR7 , Nr10 , Nr11 , Nr12 , Nr13 , Nr19 : Kierunek
restrukturyzacja infrastruktury technicznej
otrzymują brzmienie jak w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. 1.Pozostała treść Planu Rozwoju Lokalnego wymienionego w § 1 pozostaje bez zmian.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gryfic.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Stanisław Błysz
Sporządził Mirosław Tyburski
1.1 Podstawa prawna i forma opracowania planu
"Plan rozwoju lokalnego" został sporządzony zgodnie z wytycznymi zawartymi w "Ogólnym Podręczniku Wdrażania" opracowanym dla Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR), aktualizowany zgodnie z wytycznymi zawartymi w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 i stanowi jeden z instrumentów jego realizacji. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) jest jednym z siedmiu programów operacyjnych, które służą do realizacji Narodowego Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata 2004-2006 oraz 2007-2013 (NPR/CSF). Program ten rozwija cele NPR, określając priorytety, kierunki i wysokość środków przeznaczonych na realizację polityki regionalnej państwa, które będą uruchamiane z udziałem funduszy strukturalnych w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Dokument ten został przygotowany zgodnie z wytycznymi zawartymi w artykule 18 Rozporządzenia Rady UE nr 1260 z dnia 21 czerwca 1999r., wprowadzającego ogólne przepisy Funduszy Strukturalnych. Aktualizacja podstaw prawnych na następny okres członkowstwa w Unii Europejskiej:
Rozporządzenie Rady(WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006r. Ustanawiające przepisy
ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego , Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999,
Rozporządzenie Komisji(WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. Ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady(WE) nr 1083/2006,
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady(WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. Ustanawiające Fundusz Spójności i uchylające rozporządzenie(WE) nr 1164/94,
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Radt(WE) nr 108/2006 w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999,
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999.
Przedstawione w planie wybory strategiczne są zgodne z kierunkami określonymi w Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2001-2006 oraz 2007-2013(NSRR) , natomiast zasady wdrażania programu opierają się na regulacjach Funduszy Strukturalnych UE oraz na krajowych regulacjach dotyczących finansów publicznych, pomocy publicznej i podziału odpowiedzialności w prowadzeniu i realizacji polityki regionalnej pomiędzy rządem a samorządami terytorialnymi. ZPORR i RPO WZ jest bardzo ważnym instrumentem realizacyjnym strategii gospodarczej Rządu „Przedsiębiorczość - Rozwój - Praca”, w której polityka regionalna jest jednym z głównych obszarów oddziaływania państwa, zarówno w sferze inwestycyjnej, jak i dalszego umacniania na drodze prawnej i finansowej procesów decentralizacji zarządzania państwem.
1.2 Cel i zakres opracowania Planu Rozwoju Lokalnego
W celu unormowania procesu wieloletniego planowania rozwoju Gminy Gryfice - Rada Miejska w Gryficach zdecydowała o przygotowaniu Planu Rozwoju Lokalnego. Uchwałą nr XVI/146/2004 z dnia 20 kwietnia 2004r. został uzupełniony skład zespołu powołanego Zarządzeniem Burmistrza Gryfic Nr 169A/2004 do opracowania Planu Rozwoju Lokalnego. Procedura przygotowania Planu jak i sam dokument - Plan Rozwoju Lokalnego jest instrumentem organizującym system określania potrzeb inwestycyjnych, ich uzasadnienie i kwalifikację do realizacji w sposób określony w Uzupełnieniu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, a także w Uszczegółowieniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego , które są obowiązującymi dokumentami regulującymi sposób realizowania wydatków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Proponowana procedura przygotowania Planu jest zgodna z zaleceniami ZPORR. Jej główną ideą jest takie przygotowanie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Gryfice, by w proces wyznaczania celów rozwoju społeczno-gospodarczego lokalnych społeczności włączyć jak najszersze spektrum odbiorców późniejszych działań, realizowanych przy wsparciu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Dokument ten był tworzony przy współudziale partnerów społeczno-gospodarczych i stanowi istotny wkład w budowę społeczeństwa obywatelskiego, dlatego też w tak szerokim zakresie jest on wykorzystywany przy realizacji najistotniejszych celów gminy Gryfice.
Zakres Planu Rozwoju Lokalnego gminy Gryfice w pełni uwzględnia:
Dokumenty dotyczące rozwoju kraju, obszarów przybałtyckich i opracowań planistycznych na poziomie województwa i powiatu.
Strategiczne cele powiatu i gminy.
Uwarunkowania i kierunki zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Gryfice.
Wieloletni Program Inwestycyjny Gminy Gryfice 2004 - 2006r. i 2008 - 2010 r.
Budżet gminy na 2004r.Uchwała nr XIII/114/2003 Rady Miejskiej w Gryficach z dnia 30.12 2003 roku, z późniejszymi zmianami,
Budżet gminy na 2008 r. Uchwała XIII/147/2007 Rady Miejskiej w Gryficach z dnia 18.12.2007 r., z późniejszymi zmianami.
Bezpośrednim celem Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Gryfice jest zapewnienie koncentracji środków na strategicznych działaniach samorządu lokalnego, zgodnie z opracowanym i zatwierdzonym harmonogramem działań, uwzględniając przy tym przyjętą hierarchię zadań. Plan ma służyć koncentracji środków i efektywności ich wykorzystania. Plan Rozwoju Lokalnego będzie realizowany w wieloletniej perspektywie czasowej, co pozwoli samorządowi gminy Gryfice na wykorzystanie środków z Funduszy Strukturalnych również w kolejnych okresach programowania. Zgodnie z przyjętymi założeniami dokument ten będzie monitorowany przez partnerów społecznych i podlegał będzie okresowej aktualizacji.
5.1. Identyfikacja zadań strategicznych, celów bezpośrednich i operacyjnych.
Przeprowadzona analiza kierunków i zadań do realizacji występujących na terenie gminy Gryfice wyłoniła obszary strategiczne wymagające restrukturyzacji z zakresu infrastruktury technicznej, infrastruktury turystycznej, kulturowej i społecznej a także infrastruktury służącej rozwojowi działalności gospodarczej oraz rewitalizacji zdegradowanych obszarów poprzemysłowych.
Cele bezpośrednie obejmują:
wsparcie lokalnego centrum aktywizacji ekonomicznej i społecznej tj. miasta Gryfice, które w znaczący sposób wpływa na ekonomiczną i społeczną aktywność otoczenia;
wykorzystanie potencjału turystycznego, sportowego, kulturowego, historycznego i przyrodniczego, poprzez rozwój i poprawę stanu infrastruktury turystycznej, wypoczynkowej, a także obiektów kulturowych;
zwiększenie możliwości zatrudnienia, edukacji i ochrony zdrowia dla społeczności lokalnych, poprzez poprawę stanu infrastruktury;
zwiększenie atrakcyjności obszarów wiejskich dla inwestorów lokalnych i inwestorów zewnętrznych;
poprawa jakości środowiska;
rozwiązywanie problemów społecznych z wykorzystaniem dofinansowania z fuduszy unijnych na
lata 2007-2013 min.Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego(RPO WZ) , Program Operacyjny Kapitał Ludzki (PO KL ) , Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ) , Fundusz Spójności (FS ) ,(Program Rozwoju Obszarów Wiejskich(PROW) ,
wykorzystanie możliwości związanych z realizacją inwestycji infrastrukturalnych i wsparcia dla zasobów ludzkich w ramach programów pomocowych na lata 2007-2013(RPO WZ , PO KL , PO IiŚ , FS , PROW ),
tworzenie przyjaznego środowiska rozwoju dla mikroprzedsiębiorstw;
Realizacja celów bezpośrednich będzie dokonywana poprzez konkretne zadania operacyjne, aktywizujące społeczność lokalną i umożliwiająca jej rozwój instytucjonalnych oraz nieformalnych form współpracy i dialogu na temat problemów rozwojowych.
Projekty te obejmować będą nie tylko obszar miasta Gryfice, ale również pozostałe miejscowości leżące w granicach administracyjnych gminy - obszary wiejskie. Wybór projektów zapisanych do realizacji w ramach Planu Rozwoju Lokalnego podyktowany został zarówno analizą potrzeb gminy, jak również wzięto pod uwagę wpływ projektów dotyczących infrastruktury publicznej na stymulację inicjatyw lokalnych, indywidualnych inwestycji i mobilność zawodową mieszkańców.
Zadania operacyjne:
w zakresie infrastruktury kulturalnej, turystycznej oraz atrakcji i obiektów dziedzictwa przyrodniczego wraz z usługami towarzyszącymi;
w zakresie infrastruktury technicznej (np. drogi gminne i powiatowe łączące ośrodki gospodarcze oraz drogi wewnątrz tych ośrodków, jak również połączenia z regionalną i krajową siecią dróg,lokalna infrastruktura ochrony środowiska,, sieci wodociągowe i kanalizacyjne)
zatrudnianie i integracja społeczna,rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego
przedsiębiorstw , poprawa stanu zdrowia osób pracujących, otwarcie rynku pracy , dobre zarządzanie,
tworzenie wysokiej jakości systemu oświaty ,szkolnictwo wyższe i nauka , rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie ,
promocja integracji społecznej , rozwój pracowników , przedsiębiorstw , regionalne kadry gospodarki , transfer wiedzy
-
w zakresie kompleksowego zagospodarowania terenu;
zmiany funkcji wykorzystania terenu, rozbudowy i modernizacji infrastruktury lokalnej oraz infrastruktury turystycznej i kulturalnej, w tym ochrony dziedzictwa kulturowego;
rozwój mikroprzedsiębiorstw, w szczególności działających poza sektorami tradycyjnymi na obszarach wiejskich, obszarach podlegających restrukturyzacji oraz obszarach rewitalizacji miast, dzielnic miast, obszarów poprzemysłowych i powojskowych;
rozwoju lokalnej infrastruktury edukacyjnej poprzez budowę, przebudowę , modernizację i zapewnienie niezbędnego wyposażenia dla szkół i placówek działających w systemie oświaty, szczególnie w celu wyrównywania szans pomiędzy obszarami wiejskimi oraz miejskimi;
rozwoju infrastruktury społecznej; dostępu do podstawowych usług w zakresie ochrony zdrowia i usług społecznych (ośrodki zdrowia),
rozwój społeczeństwa informacyjnego (sieci szerokopasmowe ,informatyzacja, e-usługi ;
publiczne lokalne obiekty sportowe i rekreacyjne.
5.2. Hierarchizacja najważniejszych zadań:
5.2.1. w latach 2004-2006
restrukturyzacja i rewitalizacja obiektów zabytkowych - Baszta Prochowa (tab10 poz. 34)
restrukturyzacja i rewitalizacja obiektów zabytkowych - Wysoka Brama (tab10 poz. 36)
restrukturyzacja i rewitalizacja obiektów zabytkowych - Kamienna Brama (tab10 poz. 37)
restrukturyzacja i rewitalizacja obiektów zabytkowych - Kaplica św. Jerzego (tab11 poz. 39)
sporządzenie dokumentów stanowiących załączniki przy ubieganiu się o środki pomocowe dla grupy zadań z zakresu rewitalizacji dziedzictwa kulturowego (tab11 poz. 40)
Zabezpieczenie studni i ujęć wody w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych (tab1 poz.1)
Wodociąg Sikory - sieć przesyłowa Prusinowo-Sikory (tab1 poz.1)
Wodociąg Jasiel - sieć przesyłowa Ościęcin - Jasiel (tab1 poz.1)
Przebudowa stacji uzdatniania wody Prusinowo - obiekty budowlane (tab1 poz.1)
5.2.2. w latach 2007-2013
1.Kompleks rekreacyjno-sportowy przy ul. Sienkiewicza w Gryficach - pływalnia z zapleczem i
usługami towarzyszącymi,boiska,bieżnia : w pierwszej kolejności budowa pływalni (tab12 poz 42),
2.Tor rowerowy przy ul. Nowy Świat w Gryficach (tab12 poz42)
3.Sieć wodociągowa w 11 miejsc. Gminy Gryfice: Borzyszewo,Skalin,Dziadowo,Zacisze,Zagórcze,
Zaleszczyce,Świeszewo 3 kolonie,Przybiernówko kolonia,Popiele,Borzęcin,Otok (tab1poz2),
4.restrukturyzacja i rewitalizacja - Plac Zwycięstwa - rynek miejski (tab10 poz. 35),
5.restrukturyzacja i rewitalizacja obiektów zabytkowych - Mury Obronne (ul. Murarska i ul. Wałowa
oraz deptak ul. Ks. St. Ruta (tab11poz38),
6.Budowa drogi łączącej 5 miejsc. Na terenie Gminy Gryfice : Świeszewo, Kukań , Rybokarty
Wilczkowo , Przybiernówko w pierwszej kolejności Wilczkowo-Rybokarty (tab7 poz24),
7.Budowa sieci kanalizacyjnej na wsiach z włączeniem większych miejscowości do oczyszczalni
ścieków w Gryficach (tab3 poz11),
8.Budowa ścieżki rowerowej Brodniki - Trzygłów (tab5 poz21),
9.Informatyzacja Urzędu Miejskiego w Gryficach (tab19poz79)
5.3 Program realizacji zadań (w ujęciu tabelarycznym)
Tabela nr 1 - Kierunek - restrukturyzacja infrastruktury technicznej.
Sfera - Zaopatrzenie w wodę. poz. 1 i 2.
Tabela nr 2 - Kierunek - restrukturyzacja infrastruktury technicznej.
Sfera - Zaopatrzenie w wodę. poz. 3, 4, 5, 6, 7.
Tabela nr 3 - Kierunek - restrukturyzacja infrastruktury technicznej.
Sfera - Gospodarka ściekowa. poz. 8, 9, 10, 11, 12.
Załącznik 1 do Tabeli nr 3 - wykaz miejscowości do poz 11.
Załącznik 2 do Tabeli nr 3 - wykaz ulic do poz 12.
Tabela nr 4 - Kierunek - restrukturyzacja infrastruktury technicznej.
Sfera - Gospodarka ściekowa. poz. 14.
Sfera - Ochrona przeciwpowodziowa. poz. 15.
Sfera - Sieć komunikacyjna. poz. 16, 17.
Załącznik 3 do Tabeli nr 4 - wykaz miejscowści do poz 14.
Tabela nr 5 - Kierunek - restrukturyzacja infrastruktury technicznej.
Sfera - Sieć komunikacyjna. poz. 18, 19, 20, 21, 22.
Tabela nr 6 - Kierunek - restrukturyzacja infrastruktury technicznej.
Sfera - Sieć komunikacyjna. poz. 23.
Tabela nr 7 - Kierunek - restrukturyzacja infrastruktury technicznej.
Sfera - Sieć komunikacyjna. poz. 24.
Sfera - Gospodarka odpadami. poz. 25, 26.
Tabela nr 8 - Kierunek - restrukturyzacja infrastruktury technicznej.
Sfera - Gospodarka odpadami. poz. 28.
Sfera - Elektroenergetyka. poz. 29, 30, 31.
Tabela nr 9 - Kierunek - restrukturyzacja infrastruktury technicznej.
Sfera - Elektroenergetyka. poz. 32, 33.
Tabela nr 10 - Kierunek - obszary podlegające restrukturyzacji i rewitalizacji w Gminie Gryfice.
Sfera - Rewitalizacja dziedzictwa kulturowego . poz. 34, 35, 36, 37.
Tabela nr 11 - Kierunek - obszary podlegające restrukturyzacji i rewitalizacji w Gminie Gryfice.
Sfera - Rewitalizacja dziedzictwa kulturowego. poz. 38, 39, 40, 41.
Tabela nr 12 - Kierunek - obszary podlegające restrukturyzacji w Gminie Gryfice.
Sfera - Rekreacyjno-turystyczna. poz. 42, 43, 44, 45, 46, 47.
Tabela nr 13 - Kierunek - obszary podlegające restrukturyzacji
Sfera - Restrukturyzacja obszarów zdegradowanych poz. 48, 49.
Sfera - Gospodarka mieszkaniowa poz. 50.
Sfera - Gospodarka komunalna poz. 51,52
Tabela nr 14 - Kierunek - wprowadzenie zrównoważonego rozwoju.
Sfera -Środowisko przyrodnicze. poz. 53, 54, 55, 56.
Tabela nr 15 - Kierunek - wprowadzenie zrównoważonego rozwoju.
Sfera -Środowisko przyrodnicze. poz. 57, 58, 59, 60, 61, 62.
Tabela nr 16 - Kierunek - wprowadzenie zrównoważonego rozwoju.
Sfera -Środowisko przyrodnicze. poz. 63, 64, 65, 66, 67.
Tabela nr 17 - Kierunek - wprowadzenie zrównoważonego rozwoju.
Sfera -Środowisko przyrodnicze. poz. 68, 69, 70, 71, 72.
Tabela nr 18 - Kierunek - wprowadzenie zrównoważonego rozwoju.
Sfera -Środowisko przyrodnicze. poz. 73, 74, 75.
Tabela nr 19 - Kierunek - wprowadzenie zrównoważonego rozwoju.
Sfera - Infrastruktura ogólnospołeczna. Poz. 76, 77, 78,79.
Tabela nr 20 - Kierunek - wprowadzenie zrównoważonego rozwoju.
Sfera - Infrastruktura ogólnospołeczna. Poz. 80,81,82.
Legenda:
Ważniejsze skróty:
ESP - EuropejskieŚrodki Pomocowe.
EFRR - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
EFRROW - Europejski Fundusz Rolny na rzecz Obszarów Wiejskich.
FS - Fundusz Spójności.
5EFS - Europejski Fundusz Społeczny.
6PFRON -Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Daniel Igielski | 08-05-2008 12:05 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 08-05-2008 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 08-05-2008 12:05 |