Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Gryficach
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Informacja za I półrocze 2004 r.


Realizując art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych oraz uchwałę nr IX/84/99 Rady Miejskiej z dnia 29 czerwca 1999 r. przedstawiam pod obrady dzisiejszej sesji Rady Miejskiej informację z realizacji budżetu Gminy Gryfice za I półrocze bieżącego roku. Jest to rozliczenie z osiągniętych dochodów
i zrealizowanych wydatków budżetowych, rozliczenie gospodarki pozabudżetowej, inwestycji komunalnych, Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, udzielonych zamówieniach publicznych oraz wysokości długu publicznego za pierwsze 182 dni tego roku.

Budżet naszej gminy na rok 2004 przyjęty przez Radę Miejską w Gryficach Uchwałą Nr XIII/114/2003 z dnia 30 grudnia 2003 r. wynosił:

Po stronie dochodów - 30.871.906 zł

Po stronie wydatków - 31.043.906 zł

Po wprowadzeniu zmian w planie dochodów i wydatków zgodnie z art. 128 ustawy
o finansach publicznych z 26 listopada 1998 r., budżet na dzień 30 czerwca 2004 r. zamknął się kwotą:

Po stronie dochodów - 33.921.280 zł

Po stronie wydatków - 34.269.101 zł

0x08 graphic
Deficyt -347.821 zł

0x08 graphic
Przez okres I półrocza bieżącego roku budżet gminy Gryfice został zrealizowany: 2003

Po stronie dochodów - 16.362.520 zł, tj. 48,24% 49,42

Po stronie wydatków - 15.912.098 zł, tj. 46,43% 50,54

Przychody - 784.440 zł, z tego

- kredyt krótkoterminowy - 608.619 zł,

  • nadwyżka środków na rachunku bankowym

za rok ubiegły - 175.821 zł

Rozchody - 944.500 zł w tym:

- spłata pożyczki - 700.000 zł,

- spłata kredytu - 244.500 zł.

Stan długu gminy za I półrocze wynosił 12.586.575 zł - w tym pożyczek i kredytu 12.470.291 zł. Dług ogólny w stosunku do planowanych dochodów stanowi 37,11% (30.06.2003 = 41,19%) i jest niższy od poziomu dopuszczalnego ustawą zadłużeniową - 60% - określonego art.114 ustawy o finansach publicznych. Łączna kwota przypadająca do spłaty rat kredytów i pożyczek wraz z odsetkami wynosi 3.159.794 zł, co stanowi 9,32% dochodów - dopuszczalne 15% planowanych dochodów.

Sytuacja gospodarcza kraju, jak w soczewce, odbija się na realizacji dochodów gmin, w tym i naszej. Poniżej zakładanego planu zostały wykonane następujące dochody:

  1. Udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, wykonanie - 40,03% (2003 r. - 35,49%).

Urzędy Skarbowe i Ministerstwo Finansów przekazały nam udziały w tych podatkach w kwocie 2.333.036 zł tj. o 580.775 zł mniej aniżeli zakłada plan I półrocza. Wysokość tych podatków jest niezależny od gminy, a o ich konstrukcji decydują fiskalne organy państwa.

  1. Wpływy z karty podatkowej wykonano w wysokości 16,93% (I półrocze 2003 - 15,25%) - co roku zmniejsza się ilość podmiotów gospodarczych opłacających podatek w formie karty podatkowej, co powoduje zmniejszenie wpływów do budżetu z tego tytułu.

  2. Podatek rolny - wykonanie 42% (I półrocze 2003 - 40,03%) Niestabilna sytuacja
    w rolnictwie powoduje perturbacje w terminowych opłatach podatku rolnego i wymusza potrzebę odroczenia i rozkładania na raty podatku rolnego.

  3. Sprzedaż mienia komunalnego, wykonanie 19,72% tj. 315.371 zł na plan roczny 1.599.000 zł (I półrocze 2003 - 13,3%.

  4. Podatek od nieruchomości - wykonanie 46,97% roczny plan 6.693.000 zł - wykonanie 3.143.771 zł.

  5. Wpływy z dzierżaw gruntów, zostały zrealizowane w wysokości 47,16%, tj. w kwocie 98.384 zł.

Przyczyną tego stanu rzeczy, jest fakt, że termin płatności dla części dzierżawców jest miesiąc październik i w tym okresie spodziewamy się większych wpływów do budżetu gminy.

Dość dobrze przebiega realizacja dochodów z następujących źródeł:

- podatek leśny - 55,34% realizacji

- podatek od śr. transportowych - 55,66% _„_

- podatek od spadków i darowizn - 68,60% _„_

- opłata skarbowa - 61,58% _„_

- wieczyste użytkowanie - 78,71% _„_

- pozostałe dochody - 67,43% _„_

(opłaty administracyjne, za zezwolenia na sprzedaż alkoholu, wynajem pomieszczeń, zajęcie pasa drogowego i inne)

Stanowią one jednak mały procent dochodów budżetu i nie decydują w sposób znaczący o dochodach.

Aby móc wydawać środki finansowe z budżetu, trzeba je wcześnie pozyskać - zasada stara jak świat. Przybliżając wpływy do budżetu gminy pragnę poinformować Wysoką Radę
o dużych problemach w realizacji tegorocznego budżetu. Jak wszyscy doskonale wiemy, od pierwszego stycznia 2004 r. przybyły zadania do finansowania z budżetu gminy, są to:

  • dodatki mieszkaniowe w 100%,

  • świadczenia rodzinne,

  • opłaty za pobyt w domach pomocy społecznej,

  • oświetlenie ulic,

  • wzrost podatku VAT z 7 do 22%

Wszystkie te zadania nie ułatwiają prowadzenia racjonalnej i dobrze planowanej gospodarki finansami gminnymi.

Roczne wydatki budżetowe ogółem po zmianach do wysokości 34.269.101 zł zostały zrealizowane w I półroczu w wysokości 46,43%. W zeszłym roku planowane wydatki były niższe o 2.375.966 zł, a w okresie pierwszego półrocze wykonanie wyniosło 50,54%.

Wydatki majątkowe zostały zrealizowane nisko, w wysokości 27,24% tj. 1.499.299 zł, a to z powodu tego, że większość planowanych zakończeń inwestycji przewidziano w II półroczu br. (w I półroczu 2003 - 31,33%).

Wydatki bieżące wykonano w kwocie 14.412.869 tj. 50,10%. (I półrocze 2003 - 55,52%)

Na realizację zadań w dziale Oświata i wychowanie, ( jest to największe zadanie budżetowe - 39,69% wydatków budżetowych) wydatkowano kwotę 7.188.169 zł tj. 52,84%.

Realizacja zadań ustawowych w zakresie pomocy społecznej kosztowała budżet gminy za 6 m-cy br. 3.266.872 zł.

Realizacja zadań opieki społecznej ze szczególnym uwzględnieniem wypłaty świadczeń rodzinnych przedstawia poniższa tabela.

Lp

NAZWA

Zadania własne

Zadania zlecone

Razem

Plan

Wyk.

Plan

Wyk.

Plan

Wyk.

1.

Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze

419.660

217.344

41.000

20.502

460.660

237.846

2.

Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne

660.936

269.019

944.889

528.186

1.605.825

797.205

3.

Ośrodki Pomocy Społecznej

216.203

107.688

405.000

197.613

621.203

305.301

4.

Dodatki mieszkaniowe

1.700.000

944.153

0

0

1.700.000

944.153

5.

Zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne

0

0

25.427

25.189

25.427

25.189

6.

Pozostała działalność, /dożywianie uczniów/

śr. wojewody

62.628

0

0

0

62.628

0

7.

Środki dla Instytutu Św. Brata Alberta

20.500

10.250

0

0

20.500

10.250

8.

Świadczenia rodzinne i skł. na ubez. społeczne

11.000

8.504

2.348.530

911.841

2.359.530

920.345

9.

Składki na ubezpieczenia zdrowotne

0

0

69.000

26.583

69.000

26.583

10.

Pomoc rolnikom poszkodowanym w skutek klęski suszy

0

0

3.740

0

3.740

0

RAZEM

3.090.927

1.556.958

3.837.586

1.709.914

6.928.513

3.266.872

Realizacja inwestycji komunalnych przebiega zgodnie z harmonogramem i wynika
z umów zawartych z wykonawcami dostosowanych do możliwości finansowych Gminy. Nie ma zagrożenia wykonania zadań inwestycyjnych, obrazuje to wieloletni program inwestycyjny gminy (zgodnie z załącznikiem Nr 1).

Mówiąc o realizowanych inwestycjach nie sposób nie wspomnieć o pozyskiwanych środkach ze źródeł zewnętrznych. Do chwili obecnej mamy przedzielone 1.799.828 zł, obecnie oczekujemy za zatwierdzenie programu Rewitalizacji Wysokiej Bramy
i oczyszczenie zbiornika wodnego w Wilczkowie.

Na pozostałe, realizowane tzw. programy miękkie, pozyskano kwotę 107.519 zł.

Największy zakład budżetowy - ZGK - realizuje usługi dla mieszkańców w zakresie gospodarki komunalnej. Wielkość świadczonych usług jest uzależniona od zapotrzebowania
i zawartych umów z odbiorcami tych usług.

Wykonanie budżetu za I półrocze w poszczególnych działach przedstawiają tabele (załącznik Nr 2 i 3)

Sporządziła: Joanna Ich

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Daniel Igielski 18-02-2005 14:35
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 18-02-2005
Ostatnia aktualizacja: - 18-02-2005 14:35