eBoi
Jak załatwić sprawę?
Informacja za I półrocze 2004 r.
Realizując art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych oraz uchwałę nr IX/84/99 Rady Miejskiej z dnia 29 czerwca 1999 r. przedstawiam pod obrady dzisiejszej sesji Rady Miejskiej informację z realizacji budżetu Gminy Gryfice za I półrocze bieżącego roku. Jest to rozliczenie z osiągniętych dochodów
i zrealizowanych wydatków budżetowych, rozliczenie gospodarki pozabudżetowej, inwestycji komunalnych, Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, udzielonych zamówieniach publicznych oraz wysokości długu publicznego za pierwsze 182 dni tego roku.
Budżet naszej gminy na rok 2004 przyjęty przez Radę Miejską w Gryficach Uchwałą Nr XIII/114/2003 z dnia 30 grudnia 2003 r. wynosił:
Po stronie dochodów - 30.871.906 zł
Po stronie wydatków - 31.043.906 zł
Po wprowadzeniu zmian w planie dochodów i wydatków zgodnie z art. 128 ustawy
o finansach publicznych z 26 listopada 1998 r., budżet na dzień 30 czerwca 2004 r. zamknął się kwotą:
Po stronie dochodów - 33.921.280 zł
Po stronie wydatków - 34.269.101 zł
Deficyt -347.821 zł
Przez okres I półrocza bieżącego roku budżet gminy Gryfice został zrealizowany: 2003
Po stronie dochodów - 16.362.520 zł, tj. 48,24% 49,42
Po stronie wydatków - 15.912.098 zł, tj. 46,43% 50,54
Przychody - 784.440 zł, z tego
- kredyt krótkoterminowy - 608.619 zł,
nadwyżka środków na rachunku bankowym
za rok ubiegły - 175.821 zł
Rozchody - 944.500 zł w tym:
- spłata pożyczki - 700.000 zł,
- spłata kredytu - 244.500 zł.
Stan długu gminy za I półrocze wynosił 12.586.575 zł - w tym pożyczek i kredytu 12.470.291 zł. Dług ogólny w stosunku do planowanych dochodów stanowi 37,11% (30.06.2003 = 41,19%) i jest niższy od poziomu dopuszczalnego ustawą zadłużeniową - 60% - określonego art.114 ustawy o finansach publicznych. Łączna kwota przypadająca do spłaty rat kredytów i pożyczek wraz z odsetkami wynosi 3.159.794 zł, co stanowi 9,32% dochodów - dopuszczalne 15% planowanych dochodów.
Sytuacja gospodarcza kraju, jak w soczewce, odbija się na realizacji dochodów gmin, w tym i naszej. Poniżej zakładanego planu zostały wykonane następujące dochody:
Udziały gmin w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa, wykonanie - 40,03% (2003 r. - 35,49%).
Urzędy Skarbowe i Ministerstwo Finansów przekazały nam udziały w tych podatkach w kwocie 2.333.036 zł tj. o 580.775 zł mniej aniżeli zakłada plan I półrocza. Wysokość tych podatków jest niezależny od gminy, a o ich konstrukcji decydują fiskalne organy państwa.
Wpływy z karty podatkowej wykonano w wysokości 16,93% (I półrocze 2003 - 15,25%) - co roku zmniejsza się ilość podmiotów gospodarczych opłacających podatek w formie karty podatkowej, co powoduje zmniejszenie wpływów do budżetu z tego tytułu.
Podatek rolny - wykonanie 42% (I półrocze 2003 - 40,03%) Niestabilna sytuacja
w rolnictwie powoduje perturbacje w terminowych opłatach podatku rolnego i wymusza potrzebę odroczenia i rozkładania na raty podatku rolnego.Sprzedaż mienia komunalnego, wykonanie 19,72% tj. 315.371 zł na plan roczny 1.599.000 zł (I półrocze 2003 - 13,3%.
Podatek od nieruchomości - wykonanie 46,97% roczny plan 6.693.000 zł - wykonanie 3.143.771 zł.
Wpływy z dzierżaw gruntów, zostały zrealizowane w wysokości 47,16%, tj. w kwocie 98.384 zł.
Przyczyną tego stanu rzeczy, jest fakt, że termin płatności dla części dzierżawców jest miesiąc październik i w tym okresie spodziewamy się większych wpływów do budżetu gminy.
Dość dobrze przebiega realizacja dochodów z następujących źródeł:
- podatek leśny - 55,34% realizacji
- podatek od śr. transportowych - 55,66% _„_
- podatek od spadków i darowizn - 68,60% _„_
- opłata skarbowa - 61,58% _„_
- wieczyste użytkowanie - 78,71% _„_
- pozostałe dochody - 67,43% _„_
(opłaty administracyjne, za zezwolenia na sprzedaż alkoholu, wynajem pomieszczeń, zajęcie pasa drogowego i inne)
Stanowią one jednak mały procent dochodów budżetu i nie decydują w sposób znaczący o dochodach.
Aby móc wydawać środki finansowe z budżetu, trzeba je wcześnie pozyskać - zasada stara jak świat. Przybliżając wpływy do budżetu gminy pragnę poinformować Wysoką Radę
o dużych problemach w realizacji tegorocznego budżetu. Jak wszyscy doskonale wiemy, od pierwszego stycznia 2004 r. przybyły zadania do finansowania z budżetu gminy, są to:
dodatki mieszkaniowe w 100%,
świadczenia rodzinne,
opłaty za pobyt w domach pomocy społecznej,
oświetlenie ulic,
wzrost podatku VAT z 7 do 22%
Wszystkie te zadania nie ułatwiają prowadzenia racjonalnej i dobrze planowanej gospodarki finansami gminnymi.
Roczne wydatki budżetowe ogółem po zmianach do wysokości 34.269.101 zł zostały zrealizowane w I półroczu w wysokości 46,43%. W zeszłym roku planowane wydatki były niższe o 2.375.966 zł, a w okresie pierwszego półrocze wykonanie wyniosło 50,54%.
Wydatki majątkowe zostały zrealizowane nisko, w wysokości 27,24% tj. 1.499.299 zł, a to z powodu tego, że większość planowanych zakończeń inwestycji przewidziano w II półroczu br. (w I półroczu 2003 - 31,33%).
Wydatki bieżące wykonano w kwocie 14.412.869 tj. 50,10%. (I półrocze 2003 - 55,52%)
Na realizację zadań w dziale Oświata i wychowanie, ( jest to największe zadanie budżetowe - 39,69% wydatków budżetowych) wydatkowano kwotę 7.188.169 zł tj. 52,84%.
Realizacja zadań ustawowych w zakresie pomocy społecznej kosztowała budżet gminy za 6 m-cy br. 3.266.872 zł.
Realizacja zadań opieki społecznej ze szczególnym uwzględnieniem wypłaty świadczeń rodzinnych przedstawia poniższa tabela.
Lp |
NAZWA |
Zadania własne |
Zadania zlecone |
Razem |
|||
|
|
Plan |
Wyk. |
Plan |
Wyk. |
Plan |
Wyk. |
1. |
Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze |
419.660 |
217.344 |
41.000 |
20.502 |
460.660 |
237.846 |
2. |
Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenie społeczne |
660.936 |
269.019 |
944.889 |
528.186 |
1.605.825 |
797.205 |
3. |
Ośrodki Pomocy Społecznej |
216.203 |
107.688 |
405.000 |
197.613 |
621.203 |
305.301 |
4. |
Dodatki mieszkaniowe |
1.700.000 |
944.153 |
0 |
0 |
1.700.000 |
944.153 |
5. |
Zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne |
0 |
0 |
25.427 |
25.189 |
25.427 |
25.189 |
6. |
Pozostała działalność, /dożywianie uczniów/ śr. wojewody |
62.628 |
0 |
0 |
0 |
62.628 |
0 |
7. |
Środki dla Instytutu Św. Brata Alberta |
20.500 |
10.250 |
0 |
0 |
20.500 |
10.250 |
8. |
Świadczenia rodzinne i skł. na ubez. społeczne |
11.000 |
8.504 |
2.348.530 |
911.841 |
2.359.530 |
920.345 |
9. |
Składki na ubezpieczenia zdrowotne |
0 |
0 |
69.000 |
26.583 |
69.000 |
26.583 |
10. |
Pomoc rolnikom poszkodowanym w skutek klęski suszy |
0 |
0 |
3.740 |
0 |
3.740 |
0 |
|
RAZEM |
3.090.927 |
1.556.958 |
3.837.586 |
1.709.914 |
6.928.513 |
3.266.872 |
Realizacja inwestycji komunalnych przebiega zgodnie z harmonogramem i wynika
z umów zawartych z wykonawcami dostosowanych do możliwości finansowych Gminy. Nie ma zagrożenia wykonania zadań inwestycyjnych, obrazuje to wieloletni program inwestycyjny gminy (zgodnie z załącznikiem Nr 1).
Mówiąc o realizowanych inwestycjach nie sposób nie wspomnieć o pozyskiwanych środkach ze źródeł zewnętrznych. Do chwili obecnej mamy przedzielone 1.799.828 zł, obecnie oczekujemy za zatwierdzenie programu Rewitalizacji Wysokiej Bramy
i oczyszczenie zbiornika wodnego w Wilczkowie.
Na pozostałe, realizowane tzw. programy miękkie, pozyskano kwotę 107.519 zł.
Największy zakład budżetowy - ZGK - realizuje usługi dla mieszkańców w zakresie gospodarki komunalnej. Wielkość świadczonych usług jest uzależniona od zapotrzebowania
i zawartych umów z odbiorcami tych usług.
Wykonanie budżetu za I półrocze w poszczególnych działach przedstawiają tabele (załącznik Nr 2 i 3)
Sporządziła: Joanna Ich
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Daniel Igielski | 18-02-2005 14:35 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 18-02-2005 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 18-02-2005 14:35 |