Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Gryficach
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Uchwała Nr XIII/172/2011 Rady Miejskiej w Gryficach z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 rok

 

UCHWAŁA Nr XIII/172/2011

 

Rady Miejskiej w Gryficach

z dnia 22 grudnia 2011 r.

 

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012 rok.

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 Dz. U. z 2002 r., Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, Dz. U. z 2003 r., Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, Dz. U. z 2004 r., Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Dz. U. z 2005 r., Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, Dz. U. z 2006 r., Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, Dz. U. z 2007 r., Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111,Nr 223 poz.. 1458 oraz z 2009r. Nr 52 poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r.. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 106, poz. 675, Nr 40, poz. 230, z 2011r. Nr 21, poz.113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 217, poz. 1281) art. 41 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz. U. z 2007r. Nr 70 poz. 473, Nr 115 poz. 793, Nr 176 poz. 1238, z 2008r. Nr 227 poz. 1505, z 2009r. Nr 18 poz. 97, Nr 144 poz. 1175, z 2010r. Nr 47 poz. 278, Nr 127, poz. 857, z 2011r. Nr 106 poz. 622, Nr 112 poz. 654 i Nr 120 poz. 690),

  •  

  • Rada Miejska w Gryficach

uchwala co następuje:

 

§1. Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2012 z harmonogramem zadań i kosztów ich realizacji, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

 

§2. Zobowiązuje się Burmistrza Gryfic do przedłożenia Radzie Miejskiej w Gryficach w terminie do dnia 31 marca 2013 roku sprawozdania z realizacji zadań ujętych w harmonogramie zadań do Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2012.

 

§3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gryfic.

 

§4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012r. i obowiązuje do dnia 31 grudnia 2012r.

 

 

Przewodniczący Rady

 

Krzysztof Tokarczyk

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik

do uchwały Rady Miejskiej

Nr XIII/172/2011

z dnia 22 grudnia 2011 r.

 

 

 

 

 

 

 

GMINNY PROGRAM

 

PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA

 

PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

 

 

DLA GMINY GRYFICE NA 2012 ROK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gryfice, 02 grudnia 2011 r.

 

 

 

ROZDZIAŁ I

 

    • Podstawy prawne do opracowania Gminnego Programu Profilaktyki

    • i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

 

  • Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu

Alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70 poz. 473 z późniejszymi zmianami).

 

  • Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie ( Dz.U. z 2010r. Nr 234 poz. 1536 ze zmianami).

 

 

W celu realizacji zadań wynikających z ustawy został opracowany Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy Gryfice na rok 2012.

 

ROZDZIAŁ II

  •  

  • Wprowadzenie

 

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r. (Dz.U. z 2007r. Nr 70 poz. 473 z późniejszymi zmianami ) w art. 1 ust. 1 stanowi, że: „Organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego są obowiązane do podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych oraz zmiany struktury ich spożywania, inicjowania i wspierania przedsięwzięć mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów, działania na rzecz trzeźwości w miejscu pracy, przeciwdziałania powstawaniu i usuwaniu następstw nadużywania alkoholu, a także wspierania działalności w tym zakresie organizacji społecznych i zakładów pracy.”

Działania w zakresie zapobiegania i rozwiązywania problemów alkoholowych powinny być przedmiotem szczególnej troski ze strony organów administracji rządowej i samorządowej. Istnieją bowiem powiązania między używaniem i nadużywaniem alkoholu a ubóstwem, zjawiskami patologii społecznych, marginalizacją i wykluczeniem społecznym. Powiązania te są złożone i różnią się stopniem wpływu alkoholu na rozmiary szkodliwych zjawisk, zarówno na poziomie jednostek i rodzin dotkniętych tym problemem, jak i na poziomie całych społeczności lokalnych. Problemy związane z alkoholem wśród licznych problemów społecznych mają szczególne znaczenie.

Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należy do zadań własnych gminy, realizowanych na podstawie programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, uchwalanego corocznie przez radę gminy.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2012r. jest kontynuacją wielu działań zainicjowanych w latach 1998-2011, określa zakres i formę realizacji zadań wynikających z ustawy.

Nadrzędnym celem programu jest, tworzenie spójnego systemu działań profilaktycznych i naprawczych, zmierzających do:

- zmniejszania rozmiarów problemów, które aktualnie występują,

- zapobiegania powstawaniu nowych problemów alkoholowych,

- zwiększenia zasobów niezbędnych do radzenia sobie z problemami istniejącymi.

 

 

 

 

Warunkami koniecznymi do osiągnięcia tych celów są:

1/ ograniczenie i zmiana struktury spożycia napojów alkoholowych,

2/ zmiana zachowań i postaw obywateli w sytuacjach związanych z piciem alkoholu,

3/ budowanie skutecznych form kontroli prawnej i społecznej nad szkodliwymi formami

postępowania osób nadużywających alkoholu ( w szczególności przeciwdziałanie

przemocy w rodzinie),

4/ zwiększenie skuteczności i dostępności terapii w zakresie nowoczesnych strategii i metod

rozwiązywania problemów alkoholowych,

5/ wzmocnienie czynników chroniących, do których należą: pozytywne wzorce zachowań,

właściwe i ciekawe zagospodarowanie czasu wolnego, wprowadzanie zadań

wymagających zdrowej rywalizacji opartej na współpracy, przynależność do pozytywnej

grupy rówieśniczej.

 

 

ROZDZIAŁ III

 

Podstawowe problemy alkoholowe

 

Uzależnienie od alkoholu jest chorobą chroniczną, postępującą i potencjalnie śmiertelną. W świetle wiedzy jest chorobą wieloczynnikową, bio-psycho-społeczną, uszkadzającą funkcjonowanie człowieka w sferze somatycznej, psychologicznej, społecznej

i duchowej. Szkody zdrowotne wywołane alkoholem obejmują swoim zasięgiem także członków rodzin. Analizując sytuację rodzin dotkniętych choroba alkoholową, szczególną uwagę należy zwrócić na dzieci i młodzież wychowujące się w tych rodzinach.

Od ośmiu lat gmina nasza jest uczestnikiem ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł”.W latach 2007-2009 w ramach kampanii przeprowadzano anonimową ankietę adresowaną do uczniów klas V szkół podstawowych, która miała służyć określeniu stosunku młodzieży do zachowań ryzykownych i poznaniu ich opinii na temat środków uzależniających oraz przemocy. Dzięki ankietom uzyskano informacje o najczęściej stosowanych przez uczniów używkach. Stwierdzono, że młodzież sięga po nie z braku pomysłów na zabicie nudy i jako ucieczkę od problemów. Inspiracją do sięgania po używki jest ponadto środowisko rówieśnicze, bo solidarność z kolegami i koleżankami nie pozwala na odważne mówienie „nie” w sytuacjach ryzykownych. Z ankiet wynika, że problem pogłębiają dorośli pozwalający dzieciom pić alkohol lub palić papierosy, a gdy te nie spotykają się ze zdecydowaną negatywna reakcją na korzystanie ze środków uzależniających, przyjmują to jako pozwolenie, a nawet normę.

 

Wypowiedzi uczniów w ramach badania dotyczyły:

  • poziomu świadomości spożywania alkoholu w środowisku rówieśniczym -

zdecydowana większość ankietowanych ma świadomość, że osoby z ich grupy wiekowej w przeważającej większości nie piją alkoholu. Jeżeli się to zdarza, to najczęściej wymienianymi w ankietach sytuacjami są namowy przez starszych kolegów i udział w imprezach rodzinnych,

  • własnych zachowań i sytuacji związanych ze spożywaniem alkoholu i paleniem papierosów -

na podstawie wybranych pytań dotyczących własnych doświadczeń, spośród badanych uczniów bezpośredni kontakt z alkoholem miało aż co trzecie dziecko. Niepokojący jest fakt, że dzieci piły alkohol na uroczystościach rodzinnych. Dużo korzystniej na tle rodzinnym wypada środowisko szkolne i rówieśnicze,

 

 

 

  • poglądów dzieci na temat używek i przemocy -

świadomość dzieci klas piątych, dotycząca możliwości uzależnienia się od alkoholu przez spożywanie go w tym wieku, jest dość duża. Zdecydowana większość ankietowanych uczniów zdaje sobie sprawę, że można wpaść w nałóg pijąc alkohol w wieku 11-12 lat. Prawie wszystkie ankietowane dzieci zdają sobie sprawę z tego, że można dobrze się bawić bez używania alkoholu. Modelują swoje zachowania wzorując się na osobach ważnych w ich życiu. W środowisku występuje jednak realne zagrożenie agresją i przemocą jeśli narażone jest dobro rodziny, przyjaciół lub ich własne, ponieważ nie posiadają umiejętności rozwiązywania konfliktów w sposób ugodowy, zwłaszcza w grupie rówieśniczej.

 

Większość uczniów ma świadomość, że niektórzy ich rówieśnicy stosują środki uzależniające. W związku z tym prawie każdy uczeń ma możliwość dostępu do środków zagrażających zdrowiu lub życiu, stosowanych przez kolegów. Dlatego też konieczne jest realizowanie programów długofalowych, zwiększających świadomość uczniów odnośnie zagrożeń, rozwijanie umiejętności nie wchodzenia w zachowania ryzykowne.

 

Badania przeprowadzone w listopadzie 2011r. w Gimnazjum Nr 1 w Gryficach za pomocą anonimowej ankiety, w której udział wzięło 38 losowo wybranych uczniów kl. III ( 19 chłopców i 19 dziewcząt) wykazały, że najczęściej spożywanym przez nich alkoholem jest piwo (17), a miejscem spożycia jest podwórko (9), dom kolegi lub kawiarnia (8), 2 ankietowanych wskazało jako miejsce spożywania alkoholu - dom rodzinny.

Jako główny powód spożywania alkoholu uczniowie podają: dla lepszej zabawy ( 11), poprawy nastroju i większej odwagi (8). Prawie połowa ankietowanych podaje, że spożywa alkohol w towarzystwie kolegów. Wszyscy ankietowani podają, że do spożywania alkoholu zachęcali ich koledzy, 30 z nich jest świadoma tego, że alkohol szkodzi zdrowiu.

Porównując wcześniejsze wyniki po przeprowadzeniu ankiety w szkołach podstawowych i obecne z gimnazjum, okazuje się, że młodzież jest świadoma szkód zdrowotnych związanych z piciem alkoholu.

W roku bieżącym Gmina nasza przystąpiła do ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej realizowanej przez Komendę Główną Policji i Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie. Celem kampanii było ograniczenie sprzedaży alkoholu małoletnim oraz przeciwdziałanie spożywaniu alkoholu w tej grupie wiekowej. Kampania miała zwrócić uwagę sprzedawców i świadków sprzedaży w sklepach, że dorosły wygląd kupującego nie oznacza jego pełnoletności, która upoważnia do zakupu napojów alkoholowych i w efekcie - ograniczyć sprzedaż alkoholu poniżej 18 roku życia.

Badanie przeprowadzono w 25 sklepach. Do udziału w badaniu zaproszone zostały dwie pełnoletnie osoby, wyglądające jednak bardzo młodo. Składało się z dwóch etapów:

  1. badanie diagnozujące skalę problemu sprzedaży alkoholu małoletnim, w wyniku którego 52% sprzedawców w badanych punktach bez interwencji innych osób poprosiło kupującego „małoletniego” audytora o okazanie dowodu osobistego. 36% sprzedawców poprosiło o dowód po interwencji dorosłego audytora.

  2. badanie realizowane po przeprowadzeniu działań w ramach kampanii tj. przeprowadzeniu szkolenia, dystrybucji materiałów - plakatów, broszur i naklejek, gdzie wyniki były znacznie lepsze ponieważ 80% sprzedawców badanych punktów bez interwencji innych osób poprosiło kupującego „małoletniego” audytora o okazanie dowodu osobistego

W związku z powyższymi badaniami wynika, że nasilenie działań profilaktycznych powinno być szczególnie ukierunkowane na rozwijanie u młodzieży postaw asertywnych, wzmacnianie konstrukcji emocjonalno-psychicznej uczniów oraz ukazywanie ciekawych i zdrowych form

 

 

 

spędzania wolnego czasu i rozwijania własnych zainteresowań. Należy również objąć systematycznym monitoringiem sprzedaż napojów alkoholowych - szczególnie sprzedaż alkoholu nieletnim.

 

 

ROZDZIAŁ IV

  •  

  • Główne cele programu

 

Szkody wynikające z nadużywania alkoholu występują w bardzo różnych obszarach życia.

W celu lepszej realizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz kształtowania pozytywnych postaw życiowych przede wszystkim młodzieży, konieczne jest:

 

  • podjęcie ukierunkowanych działań zmierzających do wyeliminowania lub ograniczenia niekorzystnych czynników środowiskowych dotyczących spożywania alkoholu przez młodzież poprzez pogłębianie świadomości wśród uczniów o szkodliwości picia alkoholu, wdrażanie nowoczesnych długofalowych programów, kampanii edukacyjnych zapewniających dzieciom ciekawe, zdrowe formy spędzania wolnego czasu i pomagające w rozwijaniu własnych zainteresowań i hobby,

umożliwiać uczniom budowanie poczucia własnej wartości i zdrowej rywalizacji poprzez organizowanie konkursów, prezentacji własnych pomysłów itp.,

 

  • zmniejszenie rozmiarów uszkodzeń zdrowia spowodowanych nadużywaniem

alkoholu poprzez edukację społeczną na temat sytuacji i czynników ryzyka oraz

sposobów zapobiegania zagrożeniom spowodowanym piciem alkoholu,

 

  • zwiększenie środków zapobiegających ryzykownym zachowaniom przez prowadzenie

akcji edukacyjnych, umożliwiających młodzieży nabywanie umiejętności radzenia sobie z zagrożeniami współczesnej cywilizacji i rozwijającymi umiejętność nieagresywnego rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie ze stresem,

 

  • zmniejszenie ilości zaburzeń życia rodzinnego (przemocy i zaniedbań)i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny powodowanych przez picie alkoholu, poprzez

zwiększenie skuteczności interwencji prawno-administracyjnych zwiększenie

dostępności i skuteczności zorganizowanych form pomocy psychologicznej

i społecznej dla członków tych rodzin, inicjowanie i wspieranie stowarzyszeń obrony

przed przemocą,

 

  • objęcie programami profilaktycznymi rodziców, nauczycieli i społeczność lokalną

w celu uświadomienia dorosłym zgubnych skutków pozwalania dzieciom na picie alkoholu,

 

  • tworzenie bazy materialnej, organizacyjnej i merytorycznej dla realizacji gminnego

programu poprzez przygotowanie i wspieranie realizacji programów profilaktyki

i rozwiązywania problemów alkoholowych, wsparcie materialne i edukacyjne oraz

lokalowe dla podmiotów niepaństwowych zajmujących się statutowo rozwiązywaniem

problemów alkoholowych,

 

 

 

 

  • zmniejszenie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym poprzez rozszerzenie

zakresu interwencji policji i służb porządkowych, wzmożone kontrole Straży Miejskiej

wobec osób łamiących przepisy ustawy,

 

  • promowanie postaw społecznych ważnych dla profilaktyki i rozwiązywania

problemów alkoholowych poprzez tworzenie decyzji, które częściowo zmniejszają

dostępność i ograniczają swobodę konsumpcji alkoholu, organizowanie kampanii

edukacyjnych w lokalnych mediach promujących zdrowe i trzeźwe życie,

 

  • zmniejszenie szkód spowodowanych wandalizmem i rozbojami w miejscach

szczególnie narażonych przez zainstalowanie systemu monitorowania tych miejsc.

 

  • tworzenie i finansowanie bazy lokalowej - świetlic, zapewniającej dzieciom

z obszarów wiejskich możliwość ciekawego i bezpiecznego spędzania czasu wolnego.

 

 

ROZDZIAŁ V

 

 

Realizacja zadań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych

 

  1. W zakresie zwiększania pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych, zagrożonych uzależnieniem i współuzależnionych:

 

a/ prowadzenie rozmów z osobami nadużywającymi alkohol i uzależnionymi od niego przez członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

( motywowanie do dobrowolnego podjęcia leczenia ) oraz członkami ich rodzin

( osobami współuzależnionymi ),

 

b/ gromadzenie materiałów potwierdzających uzależnienie od alkoholu,

 

c/ kierowanie osób uzależnionych na badanie przez biegłych sądowych,

 

d/ kierowanie wniosków do Sądu Rejonowego w Gryficach o zastosowanie wobec

osób uzależnionych obowiązku leczenia odwykowego,

 

e/ realizacja podstawowej ( stacjonarny Oddział Terapii Uzależnienia od Alkoholu

wraz z Poradnią Leczenia Odwykowego w Gryficach , Ośrodek Terapii Uzależnień

w Stanominie oraz w Szczecinie ) i ponadpodstawowej ( Klub Pacjenta „HOBBIT” w Gryficach, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Klub Abstynenta „Rega”-

umożliwiające korzystanie z zajęć w godzinach popołudniowych ) opieki

terapeutycznej dla osób uzależnionych i współuzależnionych,

 

f/ dofinansowanie szkoleń w celu podnoszenia kwalifikacji personelu terapeutycznego,

 

2. W zakresie udzielania rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy

psychologicznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie

 

 

 

a/ podejmowanie skutecznych interwencji prawno-administracyjnych wobec

przemocy i innych zaburzeń funkcjonowania rodziny powodowanych przez picie

alkoholu, poprzez wspieranie lokalnego systemu wsparcia i pomocy w zakresie

przemocy przez współpracę pomiędzy Policją, Ośrodkiem Pomocy

Społecznej, Sądem, Kuratorską Służbą Sądową i Prokuraturą,

 

b/ zwiększenie dostępności i skuteczności zorganizowanych form pomocy psychologi-

cznej i terapeutycznej przez zachęcanie osób współuzależnionych do korzystania

z zajęć edukacyjnych w Klubie Pacjenta „HOBBIT”, w grupach samopomocowych

w Klubie Abstynenta „REGA”, z zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży oraz rodziców finansowanych przez gminę, realizowanych przez organizacje

pozarządowe,

 

c/ finansowanie funkcjonowania świetlic wychowawczo-terapeutycznych dla dzieci

z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym, z rodzin niewydolnych wychowawczo, wielodzietnych i posiadających trudne warunki materialne i mieszkaniowe.

 

3. W zakresie prowadzenia profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej

w szczególności wśród dzieci i młodzieży:

 

a/ organizowanie i finansowanie nowoczesnych programów profilaktycznych

w szkołach, zakup literatury i czasopism specjalistycznych dla szkół,

 

b/ wspieranie kształcenia w dziedzinie profilaktyki pedagogów szkolnych, nauczycieli

i wychowawców oraz innych grup zawodowych,

 

c/ organizowanie szkoleń i kampanii edukacyjnych w dziedzinie rozwiązywania

problemów alkoholowych dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania

Problemów Alkoholowych oraz ogółu społeczności lokalnej,

 

d/ organizowanie różnych form spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży,

przez finansowanie zajęć i opiekunów w świetlicach wychowawczo- terapeutycznych oraz finansowanie utrzymania świetlic wiejskich,

 

e/ wspieranie w organizowaniu przez szkoły, dom kultury i inne organizacje

i instytucje różnych form zajęć i konkursów służących poznawaniu zagrożeń związanych z używaniem alkoholu,

 

f/ prowadzenie działalności informacyjno-edukacyjnej mającej na celu informowanie

o konsekwencjach nadużywania alkoholu i metodach zapobiegania szkodom

zdrowotnym - promocja zdrowego stylu życia w trzeźwości i abstynencji

(organizowanie cyklicznych konkursów w szkołach na tematy alkoholowe,

finansowanie Szkolnych Dni Profilaktyki, przystępowanie do kampanii

edukacyjnych i finansowanie ich),

 

g/ dofinansowanie kół zainteresowań we wszystkich szkołach podstawowych

i gimnazjalnych na ternie gminy.

 

 

 

4. W zakresie wspomagania działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych

związanych statutowo bądź zawodowo z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów

alkoholowych przez:

 

 

a/ wsparcie materialne (zakup wyposażenia i materiałów koniecznych do pracy),

merytoryczne ( organizowanie i finansowanie szkoleń, finansowanie wynagrodzeń

dla specjalistów ), lokalowe (koszty utrzymania pomieszczeń i opiekunów) instytucji działających w kierunku profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

udzielanie dotacji na realizację zadań w drodze otwartych konkursów ofert,

 

b/ edukację publiczną w radio i stałą współpracę z prasą lokalną oraz telewizją

kablową (audycje, pogadanki na tematy uzależnień, informacje bieżące),

 

 

 

.ROZDZIAŁ V

 

Instytucje i organizacje wspomagające realizację Gminnego Programu Profilaktyki

i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

Głównym koordynatorem i realizatorem Gminnego Programu Profilaktyki

i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Realizacja programu nie byłaby jednak możliwa bez współpracy komisji z instytucjami

i organizacjami prowadzącymi działalność profilaktyczną na rzecz społeczeństwa. Tylko wspólne działania mogą dać pozytywne wyniki.

Instytucjami i organizacjami wspomagającymi realizację programu w gminie są:

 

  1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Gryficach,

  2. Komenda Powiatowa Policji w Gryficach,

  3. Oddział Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Poradnia Leczenia Odwykowego w Gryficach,

  4. Wojewódzki Ośrodek Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia w Stanominie,

  5. Gryfickie Stowarzyszenie Klub Abstynenta „Rega” w Gryficach i działające przy nim

grupy samopomocowe - AA,

  1. Klub Pacjenta „Hobbit” przy Poradni Odwykowej w Gryficach, prowadzący zajęcia dla osób uzależnionych i współuzależnionych,

  2. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gryficach,

  3. Pedagodzy szkolni i nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjalnych z terenu

gminy Gryfice,

  1. Straż Miejska,

  2. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryficach,

  3. Sąd Rejonowy i Zespół Kuratorów Sądowych,

  4. Organizacje pozarządowe i osoby zawodowo lub społecznie związane z profilaktyką uzależnień.

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ VI

 

  • Postanowienia końcowe

1. űródła finansowania programu.

 

Program finansowany jest ze środków budżetowych gminy, pochodzących z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

 

2 Sposób pozyskiwania realizatorów programu.

 

  1. Ogłaszanie konkursów ofert na tematyczne zadania programu zgodnie z ustawą

z dnia 24 kwietnia 2003r.o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. 2010r. Nr 234 poz. 1536 ze zmianami).

  1. Zlecanie osobom profesjonalnie przygotowanym, organizacjom pozarządowym

wykonanie określonych zadań programu na podstawie umów cywilnoprawnych.

  1. Wyłanianie realizatorów w trybie ustawy - Prawo zamówień publicznych.

 

 

3. Sposób kontroli realizacji programu.

 

Burmistrz Gryfic składa Radzie Miejskiej roczne sprawozdanie z wykonania zadań

ujętych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Stała kontrola realizacji zadań programu spoczywa na koordynatorze Gminnego Programu

Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

4. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych.

 

Sposób wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych regulują odrębne uchwały Rady Miejskiej w Gryficach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

H a r m o n o g r a m

 

zadań do Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2012

 

 

Lp.

Nazwa zadania

Realizatorzy

Środki

1.

2.

3.

4.

1.

Posiedzenia członków całej komisji (opiniowanie wniosków na wydanie zezwoleń), zespołów problemowych (za wywiady środowiskowe, kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych, delegacje dojazdowe), wynagrodzenie koordynatora programu wraz z pochodnymi.

UM Gryfice

GKRPA

 

 

 

61.000,-

 

2.

Sporządzanie opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu przez biegłych sądowych - psychiatrę i psychologa.

Opłata sądowa za złożenie wniosku w Sądzie.

GKRPA

Biegli sądowi

 

 

12.000,-

 

2.000,-

3.

Utrzymanie pomieszczenia biurowego do pracy GKRPA, zespołów problemowych (czynsz, telefon), zakup materiałów biurowych, edukacyjnych i czasopism specjalistycznych.

UM Gryfice

GKRPA

 

4.430,-

4.

Finansowanie działalności gminnych świetlic socjoterapeutycznych (koszty wynajmu pomieszczeń, remontów (malowanie pomieszczeń, naprawa urządzeń sanitarnych ), zakup materiałów biurowych, środków czystości, żywności, koszty związane z organizacją okolicznościowych uroczystości, koszty wynagrodzeń opiekunów).

UM Gryfice

GKRPA

 

 

 

40.000,-

5.

Zakup programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży z gminnych placówek oświatowo-opiekuńczych

UM Gryfice

Pedagodzy szkół

 

10.000,-

6.

Zakup komputerowego, wielostanowiskowego programu profilaktycznego dla szkół podstawowych 5x 150,00

UM Gryfice

Dyrektorzy szkół

 

750,-

7.

Zwiększenie dostępu do zajęć terapeutycznych dla osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu - wynagrodzenia dla terapeutów prowadzących zajęcia w godzinach popołudniowych w Klubie Pacjenta „Hobbit” + koszty legalizacji i napraw alkomatu znajdującego się na Oddziale Terapii Uzależnienia od Alkoholu w Gryficach.

UM Gryfice

Oddział Terapii Uzależnienia od Alkoholu w Gryficach

 

 

 

 

16.320 ,-

 

 

8.

Utrzymanie świetlic wiejskich - dotacja celowa.

 

 

UM Gryfice

GDK

 

140.000,-

 

 

 

9.

Modernizacja i utrzymanie monitoringu wizyjnego w miejscach zagrożonych na terenie miasta w związku z piciem alkoholu, zażywaniem narkotyków i związanymi z tymi zjawiskami rozbojami i kradzieżami.

UM Gryfice

 

 

142.000,-

10.

Prenumerata czasopism i materiałów dydaktycznych - specjalistycznych dotyczących problematyki uzależnień dla 7 szkół naszej gminy( „Remedium” i „Świat Problemów”oraz książki).

 

UM Gryfice

Szkoły

 

 

4.000,-

11.

Udzielenie wsparcia środowiskom abstynenckim na terenie gminy- prowadzenie klubu abstynenta.

Realizator wyłoniony w wyniku konkursu ofert

 

 

22.000,-

12.

 

 

Organizowanie i przystępowanie do ogólnopolskich i lokalnych kampanii edukacyjno- profilaktycznych organizowanych na terenie gminy - udział wszystkich 5 szkół podstawowych i 2 gimnazjalnych.

UM Gryfice

GKRPA

Pedagodzy szkolni

 

 

7.000,-

13.

Edukacja i pogłębianie wiedzy na temat ryzyka i konsekwencji związanych z używaniem alkoholu skierowana do społeczności lokalnej, w szczególności do dzieci i młodzieży, promowanie zdrowego stylu życia za pomocą środków masowego przekazu.

UM Gryfice

GKRPA

 

 

8.500,-

14.

Sportowe zajęcia pozalekcyjne na obiektach szkolnych

 

10.000,-

KWOTA OGÓŁEM:

480.000,-

 

 

 

Przygotowała: R. Borowiak

 

 

 

 

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Luiza Kowalska 18-09-2013 13:02
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Regina Borowiak 22-12-2012
Ostatnia aktualizacja: Leszek Wójcikiewicz 04-01-2018 11:16