Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Gryficach
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Uchwała Nr XXXVII/392/2006 z 29.08.2006 w spr. braku podstaw prawnych do przejęcia pojazdu na własność gminy


UCHWAŁA NrXXXVII/392/2006

Rady Miejskiej w Gryficach

z dnia29 sierpnia 2006 r.

w sprawie braku podstaw prawnych do przejęcia pojazdu na własność gminy.

Na podstawie §8 ust.2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 sierpnia 2002 r. w sprawie usuwania pojazdów (Dz.U. nr 134, poz.1133 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

§1

Stwierdza się, że brak jest podstaw prawnych do przejęcia na własność Gminy Gryfice pojazdu osobowego marki Ford Fiesta o nr rej. SMO 3187.

§2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.

§3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

WładysławGliźniewicz

Sporządził: J.Kiełbowicz

Załącznik do uchwały nr XXXVII/392/2006Rady Miejskiej w Gryficach z dnia 29.08.2006 r.

UZASADNIENIE

do Uchwały Rady Miejskiej w Gryficach

w sprawie braku podstaw do przejęcia pojazdu na własność gminy.

Pismem z dnia 3 grudnia 2002 r. nr GK-5511-38/2002 Burmistrz Gminy Kostrzynia nad Odrą powiadomił Burmistrza Gminy Gryfice, że w dniu 26 sierpnia 2002 r. policja w Kostrzynie usunęła z drogi pojazd osobowy marki Ford Fiesta o nr rej. SMO 3187 będący własnością osoby zamieszkałej na terenie miasta Gryfice. Pojazd ten został odstawiony na parking strzeżony w Kostrzynie.

Dalej Burmistrz Gminy Kostrzynia podnosił, że pojazd ten został zarejestrowany w Powiecie Gryfickim, a miejscem zamieszkania właściciela pojazdu jest miasto Gryfice, to wobec art.73 ust.1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, art.21 §1 pkt 3 K.p.a. właściwym organem gminy w tej sprawie w celu wszczęcia postępowania i odebranie pojazdu jest Gmina Gryfice.

Na pismo to, Burmistrz Gminy Gryfice pismem z dnia 23 września 2004 r. nr WOA/0114/2/04 odpowiedział, że Gmina Gryfice w myśl ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie usuwania pojazdów nie jest właściwa do podejmowania czynności w zakresie przejęcia pojazdu na własność gminy z parkingu strzeżonego w Kostrzynie.

W związku z tym powstał spór kompetencyjny, który organ gminy jest właściwy do podejmowania czynności w zakresie odbioru pojazdu z parkingu i przejęcia go na własność, jeżeli właściciel pojazdu nie odebrał go w ciągu 6 miesięcy od dnia jego powiadomienia, a mianowicie czy ten organ gminy na którego terenie usunięto pojazd, czy też organ gminy na którego terenie ma miejsce zamieszkania właściciel pojazdu.

Burmistrz Gminy Kostrzynia wystąpił z wnioskiem w dniu 25 listopada 2004 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie niniejszą sprawę przekazał Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie, który postanowieniem z dnia 18 października 2005 r. oddalił wniosek.

W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że Burmistrz Kostrzynia nad Odrą nie skonkretyzował jakiego rodzaju czynności prawne winny być podjęte w celu rozpoznania sprawy, a ponadto nie podjęto niezwłocznie czynności mających na celu ustalenie właściciela pojazdu (dane personalne) oraz jej miejsce zamieszkania i zawiadomienia tej osoby o usunięciu pojazdu i skutkach jego nieodebrania.

Jak wynika z akt sprawy Burmistrz Kostrzynia wszczął postępowanie w celu ustalenia właściciela pojazdu.

Pismem z dnia 6 grudnia 2005 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji Departament Rejestrów Państwowych, Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców ustaliła, że właścicielem pojazdu o nr rej. SMO 3187 jest Edward Rzeszowski zamieszkały w Legnicy.

Edward Rzeszowski pismem z dnia 15 stycznia 2006 r. (oraznotatka służbowa z dnia 13 stycznia 2006 r.) poinformował, że nigdy nie był właściciel tego pojazdu.

- 2 -

Burmistrz Kostrzynia wystąpił pismem z dnia 16 stycznia 2006 r. do Starostwa Powiatowego w Gryficach o wskazanie właściciela przedmiotowego pojazdu.

Starostwo Powiatowe w Gryficach pismem z dnia 18 stycznia 2006 r. powiadomiło Burmistrza Kostrzynia, że właścicielem pojazdu jest Katarzyna Nóżka zamieszkała w Gryficach, a współwłaścicielem jest INWESTBANK S.A. Wrocław z siedzibą w Legnicy.

Burmistrz Kostrzynia wystąpił z pismem z dnia 26 stycznia 2006 r. do Pani Katarzyny Nóżka oraz do INWEST BANK S.A. w Legnicy o odebranie pojazdu z parkingu w terminie jednego miesiąca pouczeniem, że pojazd nie odebrany w terminie przechodzi na własność gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania właściciela pojazdu.

Na powyższe pismo Pani Katarzyna Nóżka nie zajęła stanowiska, natomiast INWESTBANKS.A. wyraził swój pogląd, że odebrałby pojazd, o ile zostałby zwolniony z opłaty za parkowanie przedmiotowego pojazdu.

Na podstawie tak ustalonego stanu faktycznego w świetle §5 ust.1 pkt 3, ust.3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 sierpnia 2002 r. w sprawie usuwania pojazdów, podmiot który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu powiadamia niezwłocznie właściwy organ gminy, który podejmuje czynności mające na celu ustalenie właściciela pojazdu.W razie ustalenia właściciela pojazdu organ gminy powiadamia go o usunięciu pojazdu oraz o skutkach nieodebrania pojazdu w terminie określonym w art.50a ust.2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, a gdy nie zostanie odebrany w tym terminie pojazd ten przechodzi na własność gminy.

Z przepisu tego wynika, że właściwym organem gminy jest ten organ na którym terenie pojazd został usunięty z drogi dlatego, że:

1) zostaje powiadomiony przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu (§5 ust.1

pkt 3 rozporządzenia),

2) ustala właściciela pojazdu,

3) powiadamia właściciela pojazdu o usunięciu pojazdu oraz o skutkach nieodebrania

pojazdu,

4) nieodebranie pojazdu w terminie 6 miesięcy pojazd przechodzi na własność gminy z mocy

prawa (art.50a ust.2 ustawy),

5) rada gminy podejmuje uchwałę o przejęciu pojazdu na własność gminy.

Stan faktyczny i prawny wykazał, że współwłaścicielami przedmiotowego pojazdu są dwa podmioty, który jeden ma miejsce zamieszkania w Gryficach, a drugi ma swoją siedzibę w Legnicy i gdyby przyjąć interpretację Burmistrza Kostrzynia, że właściwym organem gminy do przejęcia pojazdu jest ta gmina na którym terenie ma miejsce zamieszkania właściciel pojazdu, to dlaczego pozbawia się prawa do przejęcia pojazdu przez Gminę Legnica, gdyż siedzibę w tej gminie ma INWESTBANKS.A. który jest również współwłaścicielem tego pojazdu. Taka interpretacja Burmistrza Kostrzynia nie może być zgodna z przepisami o których mowa wyżej.

Biorąc pod uwagę powyższy stan faktyczny i prawny należało podjąć uchwałę o braku podstaw prawnych do przejęcia pojazdu na własność gminy.

Burmistrz Gryfic

Andrzej Szczygieł

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Karina Markowska 13-09-2006 15:45
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 13-09-2006
Ostatnia aktualizacja: - 13-09-2006 15:45