Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy prowadzenie spraw z zakresu akt stanu cywilnego i związanych z nimi spraw rodzinno-opiekuńczych, a w szczególności dotyczących:
1) sporządzania aktów stanu cywilnego w trybie zwykłym i szczególnym,
2) wydawania odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń,
3) występowania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do ministra spraw wewnętrznych o nadanie PESEL po sporządzeniu aktu urodzenia dziecka urodzonego w Polsce.
4) dokonywania aktualizacji danych zgromadzonych w rejestrze PESEL po dokonaniu zmian w aktach stanu cywilnego.
5) przyjmowania oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz innych oświadczeń zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, stwierdzania legitymacji procesowej do wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa.
6) migracji aktów stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych,
7) prowadzenia spraw z zakresu zmiany imion i nazwisk,
8) sporządzania przypisków i wzmianek w aktach stanu cywilnego,
9) prowadzenia, konserwacji i archiwizowania ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych,
10) przyjmowania zgłoszeń i sporządzania wniosków o nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie,
11) organizowania uroczystości przyjmowania oświadczeń wstąpienia w związek małżeński oraz uroczystości jubileuszowych.
aktualizacja: 21.06.2018 r.