Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2023
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2023
I. Wstęp.
Gmina Gryfice zlokalizowana jest w północno-zachodniej części Polski w województwie zachodniopomorskim w powiecie gryfickim. W skład Gminy wchodzi miasto Gryfice i 31 sołectw. Całkowita powierzchnia Gminy wynosi 261,3 km2 , liczba ludności na koniec roku 2023 wynosiła – 21 607 osób (w tym na wsi 7276 osób, w mieście 14331 osób).
II. System gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice w 2023 roku.
1. Zasady ogólne.
Rok 2023 był kontynuacją funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami zapoczątkowanego w połowie roku 2013. Uchwałą z dnia 30 października 2020 r. Rady Miejskiej w Gryficach nr XXVII/277/2020 w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Uchwała oddzieliła z systemu gospodarki odpadami posesje niezamieszkałe. Posesje te winny zawrzeć indywidualne umowy z firmami odbierającymi odpady komunalne. Gmina w zamian za opłatę z tytułu złożonej deklaracji organizuje odbiór i zagospodarowanie odpadów. Koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami obejmują:
- odbieranie, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych,
- utworzenie i prowadzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- obsługę administracyjną systemu.
Odbiór odpadów realizowany był przez Operatora wyłonionego w przetargu, który odbierał odpady z posesji tzw. zamieszkałych i mieszanych w okresie 01.01.2023 r. - 31.12.2023 r.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jednym z zadań gminy jest dokonanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
2. Gospodarowanie odpadami komunalnymi w okresie 01.01.2023-31.12.2023 r.
a) informacje ogólne
Opłata z tytułu gospodarowania odpadami pokrywa koszty odbioru, transportu, zagospodarowania odpadów, utworzenie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) jak również pokrywa koszty związane z obsługą administracyjną systemu. Opłaty są obliczane na podstawie zużycia wody na nieruchomości za poprzedni rok kalendarzowy. Mieszkańcy mogą zadeklarować posiadanie kompostownika, z tego tytułu przysługuje ulga za kompostowanie bioodpadów. Od dnia 01.01.2021 r. obowiązuje ustawowy obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Zadania z zakresu odbioru odpadów w roku 2023 realizowane były przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Kamień Pomorski
b) wysokość opłaty i terminy wpłat.
Od 1 stycznia 2022r. w wyniku podjęcia Uchwały Nr XLIII/434/2021r. przez Radę Miejską w Gryficach z dnia 7 grudnia 2021 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenie stawki opłaty ustalono następujące stawki opłaty:
-
10,50 zł za 1m3 zużytej wody z danej posesji – jeżeli dotrzymano obowiązek selektywnej zbiórki,
-
31,50 zł za 1m3 zużytej wody z danej posesji – jeżeli nie został dotrzymany obowiązek selektywnej zbiórki.
Opłaty za gospodarowanie odpadami należy wnosić do końca każdego miesiąca za dany miesiąc. Opłaty można uiścić w kasie Urzędu Miejskiego lub przelewem na konto podane w deklaracji oraz na stronie internetowej www.odpady.gryfice.eu.
c) zasady segregacji odpadów odbieranych sprzed posesji
Zgodnie z uchwalonym przez Radę Miejską regulaminem utrzymania porządku i czystości odpady komunalne zbierane selektywnie, należy gromadzić w następujący sposób:
-
odpady biodegradowalne - wrzucamy do brązowych pojemników oznaczonych napisem "odpady biodegradowalne" lub do brązowych worków,
-
odpady szklane – wrzucamy do zielonych pojemników oznaczonych napisem "szkło" lub do zielonych worków,
-
odpady tworzyw sztucznych i metali - wrzucamy do żółtych pojemników oznaczonych napisem "tworzywa sztuczne" lub do żółtych worków,
-
odpady papieru i tektury – wrzucamy do niebieskich pojemników oznaczonych napisem "papier i tektura" lub do niebieskich worków,
-
odpady resztkowe zmieszane – wrzucamy do pojemników z napisem "zmieszane" lub do czarnych worków.
d) odbiór pozostałych odpadów w punkcie PSZOK.
Na terenie Gminy funkcjonuje od stycznia 2022 roku PSZOK na terenie miejskiej oczyszczalni ścieków adres Stawno 18. Punkt przyjmuje odpady selektywnie tj:
-
szkło,
-
metale, w tym odpady opakowaniowe z metali,
-
tworzywa sztuczne, w tym odpady opakowaniowe tworzyw sztucznych,
-
odpady opakowaniowe wielomateriałowe,
-
papier i tektura,
-
bioodpady,
-
odpady niebezpieczne,
-
przeterminowane leki,
-
odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek,
-
przeterminowane chemikalia (m. in. pozostałości/resztki farb, lakierów, klejów, żywic, środków do konserwacji i ochrony drewna oraz puste opakowania po nich; rozpuszczalniki, środki czyszczące specjalnego użycia, substancje do wybielania plam i opakowania po nich);
-
zużyte baterie i akumulatory;
-
zużyte świetlówki, lampy żarowe, halogenowe;
-
zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
-
meble oraz inne odpady wielkogabarytowe;
-
zużyte opony;
-
odpady budowlane i rozbiórkowe (czysty gruz betonowy, ceglany);
-
odpady tekstyliów i odzieży,
-
papa odpadowa ondulina.
PSZOK funkcjonuje na podstawie Zarządzenia Burmistrza Gryfic nr 1666/2023 z dnia 31 sierpnia 2023 r. tj: w sprawie utworzenia Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) dla mieszkańców Gminy Gryfice i nadania mu regulaminu.
3. Uchwały dot. gospodarki odpadami komunalnymi podjęte w okresie 01.01.2023 r. – 31.12.2023 r.
W roku 2023 nie podjęto uchwał z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi.
III. Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2023.
1. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów przeznaczonych do składowania.Na terenie Gminy Gryfice nie ma możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych. Odpady odebrane z terenu Gminy trafiają do Instalacji Komunalnej w Słajsinie.
2. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi
Gmina Gryfice utworzyła w roku 2022 własny PSZOK, istnieją dalsze potrzeby inwestycyjne dot. rozbudowy punktu o rampę najazdową ułatwiają umieszczanie odpadów w kontenerach oraz dodatkowe kontenery do zbierania selektywnych frakcji odpadów komunalnych.
3. Dane dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi (zgodnie z zapisami art. 3 ust. 2 pkt. 10 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach):
-
koszty poniesione w związku z odbieraniem, zbieraniem, transportem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych: 6 467 056,00 zł
-
liczba mieszkańców (dane na koniec 2023 r.)
- ilość mieszkańców wg. danych meldunkowych – 21 607 szt.
- ilość złożonych deklaracji na odbiór odpadów – 3 668 szt.
-
liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1. - Brak.
-
ilość odpadów komunalnych zebranych i odebranych w roku 2023 z terenu Gminy Gryfice:
Lp. |
Kod odpadu |
Rodzaj odpadu |
Masa odpadów w Mg |
---|---|---|---|
1. |
15 01 01 |
Opakowania z papieru i tektury |
399,54 |
2. |
15 01 02 |
Opakowania z tworzyw sztucznych |
717,18 |
3 |
15 01 04 |
Opakowania z metali |
32,18 |
4. |
15 01 07 |
Opakowania ze szkła |
505,94 |
5 |
16 01 03 |
Zużyte opony |
43,56 |
6. |
17 01 01 |
Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów |
0,0 |
7. |
17 01 07 |
Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 |
3,7 |
8. |
17 09 04 |
Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03 |
217,0 |
9 |
20 01 21* |
Lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć |
0,22 |
10 |
20 01 32 |
Leki inne niż wymienione w 20 01 31 |
0,40 |
11 |
20 01 34 |
Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33 |
0,579 |
12 |
20 01 35* |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 200103 i 200121 zawierające niebezpieczne składniki |
11,28 |
13 |
20 01 36 |
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 200103 i 200121 zawierające niebezpieczne składniki |
20,64 |
14 |
20 02 01 |
Odpady zielone ulegające biodegradacji |
1 160,64 |
15 |
20 03 01 |
Zmieszane odpady komunalne |
4041,24 |
16. |
20 03 07 |
Odpady wielkogabarytowe |
342,582 |
Odpady 4 frakcji (szkło, tworzywa sztuczne i metale, bioodpady, papier i tektura)? ? zebrane selektywnie: 2 815,48 Mg. Łącznie odpady selektywne, remontowo budowlane, urządzenia elektryczne i elektroniczne oraz odpady zmieszane: 7 154,11 Mg. |
-
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w roku 2023 Gmina Gryfice osiągnęła:
- poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania: 0 % (osiągnięto poziom maksymalny),
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w roku 2021 Gmina Gryfice osiągnęła następujący poziom:
- poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych wyniósł 31,13 % przy minimalnym poziomie 35 %.
-
ilość pozostałości z sortowania odpadów przeznaczonych do składowania.
Balast po mechaniczno-biologicznym przetworzeniu komunalnych odpadów zmieszanych wyniósł w roku 2023 – 1390,839 Mg.
IV. Opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w okresie 01.01.2023 r. - 31.12.2023 r.
W okresie 01.01.2023 r. - 31.12.2023 r.:
-
Należność: 7.078.067,72 zł
-
Wpłaty: 7.062.482,93 zł
-
Zaległości wpłat za rok 2023 stan na dzień 31.12.2023 r.: 15.584,79 zł
V. Podsumowanie.
Zgodnie z wymogami ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach z dniem 1 lipca 2013 roku Gmina Gryfice wprowadziła nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi. Rada Miejska w Gryficach podjęła wszystkie wymagane prawem uchwały. Z dniem 01.01.2021 r. segregacja odpadów stała się obowiązkiem ustawowym. Wg. danych z końca 2024 roku mieszkańcy Gminy złożyli 5398 deklaracji. Gmina osiągnęła poziom wagowy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w wysokości 32,47 % przy minimalnym 35%. Osiągnięto maksymalny poziom ograniczenia składowania masy odpadów biodegradowalnych.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
12 04 2024 11 54 52 analiza za 2023 (PDF, 4.43Mb) | 2024-04-12 11:54:52 | 17 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Grzegorz Drążkowiak Data wytworzenia:
12 kwi 2024
Osoba dodająca informacje
Leszek Wójcikiewicz Data publikacji:
12 kwi 2024, godz. 11:54
Osoba aktualizująca informacje
Leszek Wójcikiewicz Data aktualizacji:
11 lut 2025, godz. 10:28