Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Gryficach
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Uchwała Nr XII/145/2007 z 27.11.2007 w spr. utworzenia Sołectwa Kołomąć oraz zmiany niektórych uchwał


UCHWAŁA Nr XII/145/2007

RADY MIEJSKIEJ w GRYFICACH

z dnia 27 listopada 2007 r.w sprawie utworzenia Sołectwa KOŁOMĄĆ oraz zmiany niektórych uchwał.

Na podstawie art. 5 i art. 40 ust. 2 pkt. l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 153 poz. 1271, Nr 102 poz.1055, Nr 116 poz.1203 z 2005r. Nr172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457 , z 2006r. Nr 17 poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218) oraz § 93 i 96 Statutu Gminy Gryfice stanowiącego załącznik do Uchwały Nr XIX/161/2004 z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Gryfice / opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego z 2004 r. Nr 83, poz. 1484 /

Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1. Tworzy się Sołectwo Kołomąć obejmujące miejscowość Kołomąć.

§ 2. Nadaje się Sołectwu Kołomąć statut stanowiący załącznik do uchwały.

§ 3. W załączniku Nr 3 do uchwały Rady Miejskiej w Gryficach Nr XIX/161/2004 z dnia 31 sierpnia 2004r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy Gryfice - Wykaz sołectw Gminy Gryfice - wprowadza się następujące zmiany :

1) w poz. 25 skreśla się wyraz ,, Kołomąć”,

2) dodaje się poz. 31. w brzmieniu ,, 31. Kołomąć”

§ 4. W uchwale Rady Miejskiej w Gryficach Nr XXIX/288/2005 z dnia 30 sierpnia 2005r. w sprawie statutów sołectwa gminy Gryfice wprowadza się następujące zmiany :

1) w § 1 pkt. 25 skreśla się wyraz ,, Kołomąć”

2) w załączniku Nr 25 do w/w uchwały w § 3 skreśla się wyraz ,, Kołomąć”

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gryfic

j

§ 6. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku

Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Przewodniczący Rady

Stanisław Błysz

Sporządziła: Wanda Piwoni

Załącznik do Uchwały

RM w Gryficach

Nr XII/145/2007

z dn. 27.11.2007 r.

Statut Sołectwa KOŁOMĄĆ

Rozdział I

NAZWA, OBSZAR SOŁECTWA

§ 1

  1. Ogół mieszkańców sołectwa Kołomąć stanowi samorząd mieszkańców sołectwa.

2 Nazwa Samorządu Mieszkańców sołectwa brzmi: SOŁECTWO KOŁOMĄĆ

zwane dalej „Sołectwem”.

§ 2

  1. Sołectwo Kołomąć jest jednostką pomocniczą, która wspólnie z Radą Miejską,

innymi sołectwami i osiedlami, tworzą system samorządu terytorialnego Gminy Gryfice.

2. Samorząd mieszkańców sołectwa Kołomąć działa na podstawie

przepisów prawa a w szczególności:

  1. ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U z 2001 r. Nr 142 poz.1591, z późn. zmianami);

  2. Statutu Gminy Gryfice

  3. niniejszego Statutu.

§ 3

Obszar sołectwa obejmuje wieś Kołomąć

Rozdział II

ORGANIZACJA I ZAKRES DZIAŁANIA SOŁECTWA

§ 4

1. Organami sołectwa są:

1/ zebranie wiejskie;

2/ sołtys.

  1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym.

  2. Sołtys jest organem wykonawczym, a jego działalność wspomaga Rada Sołecka.

  3. Organy sołectwa są obowiązane przestrzegać samorządności i jawności pracy.

  4. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata i upływa z dniem dokonania kolejnych wyborów.

§ 5

  1. Do zadań samorządu mieszkańców sołectwa należy:

  1. kształtowanie zasad współżycia społecznego,

  2. organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz sołectwa,

  3. zapewnienie udziału mieszkańców w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, kulturalnych, opieki zdrowotnej, sportu, wypoczynku i innych spraw wiązanych z sołectwem,

  4. sprawowanie kontroli społecznej nad działalnością jednostek organizacyjnych związanych z warunkami życia na wsi.

§ 6

1. Zadania określone w § 5 samorząd mieszkańców wsi realizuje w szczególności poprzez:

  1. podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa w ramach przyznanych kompetencji,

  2. opiniowanie spraw należących do zakresu działania samorządu mieszkańców,

  3. uczestniczenie w przeprowadzanych przez Radę Miejską konsultacjach społecznych : projektów uchwał Rady w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa,

  4. występowanie z wnioskami do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa,

  5. współpracę z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami oraz kierowanie do nich wniosków dot. sołectwa,

  6. współpracę z komisjami rady, a zwłaszcza przekazywanych do komisji spraw dotyczących sołectwa,

  7. ustalanie zadań dla sołtysa do realizacji między zebraniami wiejskimi.

Rozdział III

ZAKRES DZIAŁANIA ORGANÓW SOŁECTWA

  • Zebranie Wiejskie

§ 7

1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym sołectwa.

  1. Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa posiadający

czynne prawo wyborcze.

§ 8

1. Zebranie wiejskie zwołuje Sołtys:

  1. z własnej inicjatywy,

  2. na żądanie co najmniej 1/10 osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim,

  3. z inicjatywy Rady Sołeckiej,

  4. na wniosek Rady Miejskiej lub Burmistrza.

  1. W sprawach, o których mowa w ust. 1 lit. b, c i d wniosek w formie pisemnej składa się bezpośrednio Sołtysowi .

§ 9

  1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.

  2. Termin i miejsce zebrania wiejskiego Sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie.

  3. Zebranie wiejskie, zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Miejskiej lub Burmistrza powinno odbyć się w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku, chyba że wnioskodawca proponuje inny termin.

  4. Informacja o zebraniu powinna być podana do publicznej wiadomości najpóźniej na 5 dni przed zebraniem.

  5. W przypadku nie zwołania przez sołtysa zebrania wiejskiego w terminie określonym w ust. 3 z powodu trwałej nieobecności powyżej 30 dni lub niemożności sprawowania przez sołtysa urzędu np. ze względu na chorobę lub wakat na stanowisku sołtysa, do zwołania zebrania wiejskiego uprawniona jest Rada Sołecka lub Burmistrz.

§ 10

  1. Zebranie wiejskie jest ważne, gdy zostało zwołane zgodnie z wymogami statutu i uczestniczy w nim co najmniej 1/10 liczby uprawnionych do udziału w nim mieszkańców sołectwa.

  2. Zebranie wiejskie otwiera i przewodniczy jego obradom Sołtys, z wyjątkiem zebrania sprawozdawczo-wyborczego, z wyjątkiem o którym mowa w § 9 ust. 5.

  3. Porządek obrad ustala sołtys po skonsultowaniu się z Radą Sołecką..

  4. Obowiązkiem Sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu.

W przypadku powstania trudności, sołtys powinien zwrócić się do burmistrza, który

zapewni merytoryczną obsługę.

§ 11

  1. Zebranie wiejskie podejmuje decyzje w formie: uchwał, decyzji i wniosków.

  2. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów „za” musi być większa od liczby głosów „przeciw”.

  3. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.

  4. Obrady zebrania wiejskiego są protokołowane.

  5. Kopie protokołu z zebrania zawierającą treść uchwał sołtys przekazuje Burmistrzowi w ciągu 7 dni od daty zebrania.

  6. Burmistrz w zależności od charakteru sprawy rozpatruje ja we własnym zakresie lub

przekazuje do rozpatrzenia Radzie Miejskiej.

  1. O sposobie załatwienia sprawy Burmistrz informuje Sołtysa w terminie 30 dni od daty

przekazania sprawy. Sołtys przekazuje ta informacje mieszkańcom Sołectwa.

  1. Rada Miejska na wniosek Burmistrza może uchylić uchwałę zebrania wiejskiego jeżeli jest

ona sprzeczna z prawem.

§ 12

  1. Do kompetencji zebrania wiejskiego należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania sołectwa, określone w niniejszym Statucie.

  2. Do wyłącznej kompetencji zebrania wiejskiego należy w szczególności:

1/ wybór i odwołanie sołtysa,

2/ wnioskowanie o przekazanie sołectwu składników mienia komunalnego znajdującego się w jego obrębie,

3/ rozpatrzenie sprawozdań z działalności sołectwa,

4/ decydowanie o przeznaczeniu funduszy sołectwa,

5/ opiniowanie w części dotyczącej sołectwa przedstawionych do konsultacji projektów uchwał Rady Miejskiej.

    • S o ł t y s

§ 13

  1. W celu zapewnienia stałej łączności między sołectwem a Radą Miejską i Burmistrzem, mieszkańcy sołectwa wybierają Sołtysa i Radę Sołecką. Wyboru na nową kadencję dokonuje się nie później niż 6 miesięcy po wyborach Rady Miejskiej, na zebraniu wiejskim zwołanym przez Burmistrza.

  2. Sołtys i Rada Sołecka pełnią swoje funkcje społecznie.

  3. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom służby publicznej.

§ 14

  1. Do obowiązków Sołtysa należy w szczególności :

a- zwoływanie zebrań wiejskich

b- zwoływanie posiedzeń Rady Sołeckiej

c- działanie stosownie do wskazań zebrania wiejskiego

d- reprezentowanie mieszkańców sołectwa wobec Rady Miejskiej i Burmistrza oraz przed innymi organami publicznymi,

e- uczestniczenie w naradach Sołtysów zwoływanych przez Burmistrza,

f- pełnienie roli męża zaufania w miejscowym środowisku,

g- wykonywanie powierzonych przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej.

2. Na zebraniach wiejskich Sołtys przedkłada informację o swojej działalności.

3. Pełnienie obowiązków Sołtysa ma charakter społeczny.

4. Rada ustanawia zasady na jakich Sołtysowi przysługuje zwrot kosztów związanych z działalnością społeczną lub dieta.

§ 15

  1. Sołtys powinien brać udział w sesjach Rady Miejskiej, w szczególności kiedy rozpatrywane są sprawy dotyczące sołectwa i jego mieszkańców.

  2. Sołtysowi przysługuje prawo występowania z głosem w imieniu mieszkańców sołectwa na sesjach Rady Miejskiej.

      • Rada Sołecka

§ 16

  1. Rada Sołecka składa się z 3 - 7 osób. Dokładną liczbę członków Rady Sołeckiej ustala wyborcze zebranie wiejskie.

  2. Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.

  3. Posiedzenia Rady Sołeckiej odbywają się w zależności od potrzeb. Posiedzeniom przewodniczy Sołtys.

  4. Do zadań Rady Sołeckiej należy w szczególności:

a) opracowanie i przedkładanie zebraniu wiejskiemu projektów uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez zebranie,

b) opracowanie i przedkładanie zebraniu wiejskiemu projektu planu pracy samorządu wiejskiego,

c) występowanie wobec zebrania wiejskiego z inicjatywami dot. udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów sołectwa oraz realizacji zadań samorządu wiejskiego,

d) organizacja wykonania uchwał zebrania wiejskiego oraz kontrola ich realizacji,

e) współdziałanie z właściwymi organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań.

  1. Na zebraniach wiejskich Sołtys składa informację o działalności Rady Sołeckiej.

Rozdział IV

TRYB WYBORU SOŁTYSA I RADY SOŁECKIEJ

§ 17

  1. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i członków Rady Sołeckiej, zwołuje Burmistrz. W tym celu Burmistrz określa miejsce, dzień i godzinę I i II zebrania wiejskiego oraz wyznacza przewodniczącego zebrania.

  1. Postanowienie Burmistrza o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej, podaje się do wiadomości mieszkańców co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.

§ 18

  1. Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej na zebraniu wiejskim, wymagana jest obecność co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do głosowania w sołectwie.

  2. O ile w wyznaczonym pierwszym terminie na zebraniu wyborczym nie uzyska się obecności 1/5 mieszkańców uprawnionych do głosowania w sołectwie, wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadza się na następnym zebraniu w tym samym dniu - drugi termin, po upływie 30 minut od pierwszego zebrania , przy czym liczba uczestników nie może być mniejsza niż 1/10 uprawnionych.

3. Jeżeli prawidłowo zwołane zebranie wiejskie w drugim terminie nie jest prawomocne i nie

można dokonać wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej - Burmistrz , w terminie nie przekraczającym 60 dni od daty zwołania drugiego zebrania wiejskiego rozpocznie procedurę zniesienia sołectwa, według zasad i trybu o których mowa w odrębnej uchwale Rady Miejskiej.

4. Komisja skrutacyjna, przeprowadzająca wybory jest obowiązana do sporządzenia listy obecności uczestników zebrania uprawnionych do głosowania.

§ 19

  1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3 osób, wybranych spośród uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca w przeprowadzanych wyborach.

  1. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:

a) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

b) przeprowadzenie głosowania,

c) ustalenie wyników wyborów,

d) sporządzenie protokółu o wynikach wyborów,

e) ogłoszenie wyników wyborów.

  1. Protokół podpisują członkowie komisji skrutacyjnej oraz przewodniczący zebrania.

§ 20

  1. Sołtys oraz członkowie Rady Sołeckiej w liczbie od 3-7 wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

  2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić wybory Sołtysa, a następnie członków Rady Sołeckiej.

3. Za wybranych uważa się tych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

.

§ 21

  1. Zebranie wiejskie może odwołać Sołtysa przed upływem kadencji, jeżeli utracił zaufanie mieszkańców sołectwa, nie wykonuje swoich obowiązków, narusza postanowienia statutu i uchwał zebrania wiejskiego lub dopuścił się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.

  2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do członków Rady Sołeckiej.

  3. Odwołanie Sołtysa i członków Rady Sołeckiej przez zebranie wiejskie odbywa się na takich samych zasadach jak ich wybór.

  4. Rada Miejska może wystąpić do zebrania wiejskiego o odwołanie Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków lub dopuścił się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.

  5. Odwołanie z pełnionej funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.

Rozdział V

GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA

§ 22

  1. Sołectwo nie tworzy własnego budżetu.

  2. Wszystkie fundusze Sołectwa gromadzone są na rachunku budżetu Gminy.

  3. Fundusz Sołectwa tworzą w szczególności :

    1. środki otrzymane z budżetu gminy,

    2. dochody z imprez organizowanych przez sołectwo,

    3. składki mieszkańców sołectwa określone przez zebranie wiejskie,

    4. środki pochodzące z darowizn oraz innych świadczeń na rzecz sołectwa,

    5. dochody osiągane z przekazanego mienia komunalnego,

  4. Środki finansowe pochodzące z budżetu gminy mogą być przeznaczone na zadania związane z poprawa estetyki, bezpieczeństwa jak również na działalność kulturalną i sportową

  5. Księgowość dochodów i wydatków sołectwa prowadzona jest przez Urząd Miejski.

Rozdział VI

      • POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 23

Zmiany statutu dokonuje Rada Miejska z własnej inicjatywy lub na wniosek zebrania wiejskiego.

§ 24

W przypadkach spornych, postanowienia Statutu interpretuje wiążąco Rada Miejska.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Daniel Igielski 05-12-2007 09:19
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 05-12-2007
Ostatnia aktualizacja: - 05-12-2007 09:19