Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Gryficach
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Uchwała Nr XIII/167/2007 z 18.12.2007 w spr. przyjęcia "Programu współpracy Gminy Gryfice z organizacjami pozarządowymi w 2008 roku"


Uchwała Nr XIII/167/2007

Rady Miejskiej w Gryficach

z dnia 18 grudnia 2007 r.

w sprawie przyjęcia ,, Programu współpracy Gminy Gryfice z organizacjami pozarządowymi w roku 2008''.

Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz.U. Nr 96, poz. 873, z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203, Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462, Nr 249, poz. 2104 i z 2006 r. Nr 94, poz, 651)

Rada Miejska w Gryficach,

uchwala co następuje:

§ 1.  Uchwala się ,,Program współpracy Gminy Gryfice z organizacjami pozarządowymi w roku 2008” w brzmieniu jak w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2 . Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gryfic.

§ 3 .. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

Stanisław Błysz

Sporządziła: Wanda Piwoni

Załącznik do Uchwały

Nr XIII/167/2007

Rady Miejskiej w Gryficach

z dnia 18.12.2007

,,Program

współpracy Gminy Gryfice

z organizacjami pozarządowymi w roku 2008”

Gmina Gryfice uznając, że jej celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców oraz w uznaniu roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnej, deklaruje wolę kształtowania długookresowej współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i wyraża intencję realizacji swych zadań ustawowych w ścisłym współdziałaniu z nimi.

Intencją Gminy jest rozwój współpracy z sektorem pozarządowym, będącej ważnym składnikiem lokalnego systemu demokratycznego ładu społecznego, opartego o zasady: pomocniczości, partnerstwa, efektywności, jawności przy zachowaniu suwerenności stron.

Postanowienia ogólne

§ 1. Ilekroć w Programie jest mowa o:

  1. „ustawie” - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie /Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze. zm./;

  2. „podmiotach Programu” - rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art.3 ustawy;

  3. „dotacji” - rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 106 ust.2 pkt.1 lit. d ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych / Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, ze zm./;

  4. „konkursie” - rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11, ust. 2 i w art.13 ustawy,

  5. „Pełnomocniku” - rozumie się Pełnomocnika Burmistrza Gryfic ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.

      • Cele Programu

      • § 2. Celem wprowadzenia Programu jest:

      • umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie, wspólnotę lokalną oraz jej tradycje,

      • tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej,

      • budowanie społeczeństwa obywatelskiego, poprzez aktywizację społeczności lokalnej,

      • prowadzenie nowatorskich i bardziej efektywnych działań na rzecz mieszkańców,

      • uzupełnianie działań w zakresie nie obejmowanym przez struktury samorządowe,

      • zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów,

      • Obszary i formy współpracy

        § 3. Wspólnym obszarem współpracy są wykonywane zadania publiczne przez samorząd Gminy Gryfice na podstawie określonych ustaw i dobrowolne podejmowanie realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe w ramach swojej działalności statutowej.

        Program obejmuje swym zasięgiem sferę zadań publicznych, wymienionych w art. 4 ustawy, realizowanych przez gminę, w tym w szczególności z zakresu:

              • pomocy społecznej,

              • ochrony i promocji zdrowia zdrowia,

              • działania na rzecz osób niepełnosprawnych

              • porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym,

              • nauki ,edukacji, oświaty i wychowania,

              • upowszechniania kultury fizycznej i sportu,

              • kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,

              • ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,

              • działalności charytatywnej,

        - działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje, realizujące zadania z w/w zakresu

        § 4. 1. Zadaniami priorytetowymi Programu w roku 2008 są:

        1/ wspieranie działań o zasięgu lokalnym na rzecz upowszechniania kultury,

        2/ wspieranie działań w zakresie edukacji ekologicznej,

        3/ wspieranie przedsięwzięć artystycznych o charakterze regionalnym,

        4/ upowszechnianie kultury fizycznej i sportu poprzez:

        1. organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie: piłki nożnej seniorów, juniorów, trampkarzy na terenie Gryfic,

        2. organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie tenisa stołowego,

        3. organizacja szkolenia i współzawodnictwa sportowego w zakresie: piłki nożnej seniorów, juniorów, trampkarzy na terenie Trzygłowa,

        4. organizacja szkolenia i współzawodnictwa sportowego w zakresie: piłki nożnej seniorów, juniorów, trampkarzy na terenie Prusinowa,

        5. organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie sportów strzeleckich na terenie Strzelnicy Miejskiej w Gryficach ,

        6. organizacja współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie sportów strzeleckich na terenie strzelnicy sportowej przy Szkole Podstawowej Nr 3 w Gryficach,

        7. organizacja współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie lekkoatletyki,

        8. organizacja współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie lekkoatletyki,

        9. organizacja współzawodnictwa sportowego na terenie Gminy Gryfice dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych,

        10. organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie brydża sportowego,

        11. organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie sportu szachowego,

        12. organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie rozgrywek piłki nożnej oldbojów,

        13. organizacja współzawodnictwa wśród dzieci w zakresie piłki nożnej

        5/ promowanie walorów turystycznych regionu,

        6/ zapewnienie bezpieczeństwa na akwenach wodnych,

        7/ działania w zakresie profilaktyki antyalkoholowej i związanej z uzależnieniami poprzez;

        1. udzielenie wsparcia środowiskom abstynenckim na terenie miasta Gryfice,

        2. prowadzenie działań terapeutycznych dla dzieci i młodzieży oraz ich rodzin w zakresie prowadzenia zajęć psychologiczno-pedagogicznych,

        8/ wspieranie działań na rzecz promocji zdrowia,

        9/ w zakresie pomocy społecznej; pomoc w zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia osobom bezdomnym

        2. Burmistrz Gryfic może, na wniosek podmiotu Programu, rozszerzyć listę zadań realizowanych w 2008 roku po uzyskaniu niezbędnych na ten cel środków finansowych.

        § 5. 1. Gmina Gryfice współpracuje z organizacjami pozarządowymi w formie :

        1. zlecania podmiotom Programu realizacji zadań publicznych wraz z przekazaniem dotacji na ich sfinansowanie lub dofinansowanie w trybach przewidzianych ustawą lub przepisami szczególnymi;

        2. wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i realizowanych zadaniach, w szczególności poprzez publikowanie informacji na stronach internetowych gminy;

        3. konsultowania z podmiotami Programu, projektów aktów normatywnych dotyczących sfer współpracy poprzez udostępnianie projektów tych aktów na stronach internetowych gminy i na tablicy ogłoszeń;

        4. użyczanie bądź wynajmowanie na preferencyjnych warunkach lokali i budynków komunalnych oraz udostępnianie lokali na spotkania podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego;

        5. bezpośredniego finansowania części wydatków związanych z organizacją różnych przedsięwzięć oraz przygotowania zaproszeń, dyplomów, podziękowań.

        2. Współpraca może polegać także na wspomaganiu technicznym i szkoleniowym podmiotów Programu.

        § 6. Koordynację współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi, a w szczególności: organizowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi, przygotowywanie projektów programów współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi, monitorowanie realizacji programów współpracy, przedstawianie wniosków ze współpracy z organizacjami pozarządowymi realizuje powołany przez Burmistrza pełnomocnik.

        § 7. 1. Udział podmiotów Programu w wykonywaniu zadań publicznych realizowanych przez Gminę zapewnia się poprzez zlecanie realizacji tych zadań tym podmiotom, których działalność statutowa jest zgodna z dziedziną zlecanego zadania.

        2. Zlecenie realizacji zadania publicznego może mieć jedną z form:

          1. powierzenie wykonania wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie jego realizacji;

          2. wsparcie takiego zadania wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji.

        1. Dotacje, o których mowa w ust. 2, nie mogą być wykorzystane na:

        1. zadania i zakupy inwestycyjne;

        2. zakupy nieruchomości;

        3. finansowanie kosztów działalności gospodarczej podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego;

        4. działalność polityczną i religijną.

        § 8. 1. Zlecanie zadań, o których mowa w § 4 ust. 1, następuje, z zastrzeżeniem § 10 w trybie konkursu, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania.

        1. Konkurs dla określonego zadania ogłasza Burmistrz Gryfic.

        § 9. Do konkursu, o którym mowa w § 8 mogą przystąpić także jednostki organizacyjne podległe organom administracji publicznej lub przez nie nadzorowane.

        § 10. Powierzenie realizacji zadania, może nastąpić poprzez zakup usług na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych.

        § 11. Burmistrz zlecający zadanie publiczne dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania, a w szczególności:

        1. stanu realizacji zadania

        2. efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania

        3. prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania

        4. prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy

            • Postanowienia końcowe

            • § 12. Wzory dokumentów związanych z realizacją Programu określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania /Dz. U. Nr 264, poz. 220/.

        § 13. Burmistrz złoży Radzie Miejskiej sprawozdanie z realizacji programu w terminie do dnia 31 marca 2009 roku.

        Uzasadnienie

        Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, obowiązkiem gminy jest uchwalenie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Niniejszy program wskazuje sposoby działania samorządu gminnego na rzecz organizacji pozarządowych w roku 2008. Priorytetowymi zadaniami realizowanymi przez organizacje pozarządowe będzie kultura fizyczna i sport oraz zadania z zakresu profilaktyki antyalkoholowej i związanej z uzależnieniami. Organizacje pozarządowe otrzymają dofinansowanie z budżetu gminy po przeprowadzeniu konkursu ofert. Procedura konkursowa jest szczegółowo opisana w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy.

        Poza konkursami, gmina będzie wspomagać i współrealizować działania podejmowane przez różne organizacje na rzecz edukacji ekologicznej, bezpieczeństwa, pomocy społecznej, upowszechniania kultury czy podejmowaniu przedsięwzięć artystycznych a także promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Daniel Igielski 31-12-2007 11:23
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 31-12-2007
Ostatnia aktualizacja: - 31-12-2007 11:23