eBoi
Jak załatwić sprawę?
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Gryficach na lata 2020-2024
CZĘŚĆ I DZIAŁANIA WSTĘPNE
Lp. |
Zakres działalności |
Realizujący zadania wynikające
|
Sposób realizacji |
Termin realizacji |
---|---|---|---|---|
1. |
Powołanie koordynatora do spraw dostępności w Urzędzie Miejskim w Gryficach |
Burmistrz Gryfic |
Zarządzenie nr 607/2020 z 23 września 2020 r. |
29.09.2020 r. |
2. |
Podanie do publicznej wiadomości danych kontaktowych osoby wyznaczonej do pełnienia funkcji koordynatora do spraw dostępności w Urzędzie Miejskim w Gryficach oraz informacji o zakresie zadań |
Burmistrz Gryfic |
Zamieszczenie informacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Gryficach |
16.10.2020 r. |
3. |
Sporządzenie Deklaracji Dostępności Urzędu Miejskiego w Gryficach |
Koordynator ds. dostępności |
Zamieszczenie informacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu |
25.03.2021 |
4. |
Sporządzenie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z art. 11 ustawy |
Koordynator ds. dostępności |
Przekazanie sporządzonego Raportu do zatwierdzenia Burmistrzowi Gminy Gryfice Publikacja Raportu na stronie podmiotowej BIP Urzędu |
w terminach przewidzianych w art. 11 ustawy |
5. |
Przeprowadzenie diagnozy pod kątem dostosowania budynku Urzędu Miejskiego w Gryficach do minimalnych wymagań dotyczących dostępności |
Koordynator ds. dostępności w porozumieniu z przedstawicielami PZN i osób z niepełnosprawnością ruchową |
Sporządzenie Raportu z diagnozy architektonicznej |
Wykonano: 11.03.2021 r. 15.03.2021 r. |
6. |
Monitorowanie działalności Urzędu, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności |
Podejmowanie działań mających na celu usuwanie barier i zapobieganie ich powstawaniu |
realizacja w całym okresie działania koordynatora |
CZĘŚĆ II DIAGNOZA- analiza stanu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Urząd Miejski w Gryficach
Lp. |
Działanie |
Zalecenia z diagnozy |
---|---|---|
1. |
Dostępność architektoniczna |
Budynek:- w widocznym miejscu umieścić informację, jakie instytucje znajdują w budynku (alfabet Braille’a.), - znaczyć jaskrawymi i antypoślizgowymi taśmami schody wejściowe, przed wejściem powinna być wykładzina antypoślizgowa, - jest podjazd dla jednej osoby na wózku, ale nie umożliwia swobodnego minięcia się dwóch osób na wózku lub dwóch par osób - 2m, - na drzwiach wejściowych nakleić pasy o kontrastowym kolorze (zaleca się żółty lub biały z wyjątkiem sytuacji, gdy nie zapewniają one kontrastu), powinny być usytuowane na wysokości wzroku dorosłego oraz dziecka/osoby na wózku – ok. 85–105 cm oraz 160 cm nad poziomem oraz posadzki oraz 130–140 cm. Szerokość tych pasów – min. 10 cm, - utworzyć punkt obsługi klienta na parterze, - w budynku powinna być tablica (lub tablice) informacyjna zapisana w alfabecie Braille’a oraz tyflografika przedstawiająca układ budynku możliwą do odczytania w sposób dotykowy, istnieje możliwość przekazania powyższych informacji w sposób głosowy, np. przez przeszkolonego pracownika lub tzw. infomat lub infokiosk. Jest to urządzenie pozwalające zaprogramować dowolne informacje i udostępniać je poprzez kontakt użytkownika z ekranem w sposób dotykowy. - usunąć zbędne elementy utrudniające poruszanie się oraz takie, które mogą utrudniać orientację wizualną – reklamy, plakaty informacyjne, zbyt ciemne lub rażące oświetlenie, - hol powinien być dostatecznie wytłumiony od pogłosu i ewentualnego echa – np. poprzez zastosowanie wykładzin o bardzo krótki włosiu, płyt akustycznych, - zauważone mankamenty poszczególnych pomieszczeń: USC - wysoki blat, ciężko otwierające się drzwi do sali ślubów, niewielki próg WC - toaleta wyposażona w uchwyty pomocnicze przy umywalce i sedesie (ale do nasmarowania i sprawdzenia), 2 pary drzwi otwierających się do małego korytarzyka, powodują zaklinowanie się wózka. Kasa - Podatki- blat za wysoki, przydałby się jakiś na zasadzie składanego/opuszczanego stolika Ewidencja Ludności - blat za wysoki, przydałby się jakiś na zasadzie składanego /opuszczanego stolika Mieszkaniówka - drzwi do nasmarowania, - zastosowanie kontrastowych barw pomiędzy podłogą a ścianami, a także drzwiami wejściowymi do pomieszczeń dla słabowidzących, - drzwi (numery) do pomieszczeń powinny być oznaczone w sposób kontrastowy (np. ciemne cyfry i litery na jasnym tle drzwi), zaleca się oznakowanie tabliczkami z informacjami w alfabecie Braille’a lub druku wypukłym, - schody pomiędzy kondygnacjami powinny posiadać antypoślizgową nawierzchnię, poręcze po obu stronach, a pierwszy i ostatni stopień w biegu powinien być oznaczony w sposób kontrastowy względem powierzchni schodów – np. na biało lub żółto dla schodów z ciemnego materiału, na czarno dla schodów z jasnego materiału (zarówno kolorystycznie, jaki dotykowo). Schody należy oświetlić w taki sposób, aby poszczególne stopnie były dobrze widoczne, - oświetlenie części komunikacyjnych powinno być takie żeby nie powodowało powstawania ostrych i kontrastowych cieni, a także efektu olśnienia, powinno być rozproszone. Nie wolno stosować podświetlaczy/reflektorów w posadzce skierowanych bezpośrednio do góry. - windy z udogodnieniami dla osób ze szczególnymi potrzebami, a dojście do wind powinno być oznaczone zarówno w systemie informacji o budynku, jak i ich bezpośrednim otoczeniu. Winda powinna spełniać co najmniej wymagania wynikające z obowiązujących przepisów prawa. - przeszkolić personel obiektu w zakresie umiejętności obsługi osób ze szczególnymi potrzebami (osobom z niepełnosprawnością, osobom starszym), jak i wiedzy, w jaki sposób można pomóc takim osobom w załatwieniu danej sprawy np. bezpośrednio w recepcji/punkcie informacji. Osoby takie powinny zostać również przeszkolone w zakresie potrzeb osób z e szczególnymi potrzebami, aby w sposób należyty zadbać o ich komfort, dyskrecję i poczucie bycia szanowanym. - informowanie pracowników o osobach mogących potrzebować szczególnej uwagi, Zalecenia do realizacji w zakresie ewakuacji osób w przypadku zagrożenia:- stworzyć listę obecności osób znajdujących się w budynku o konkretnej porze z wyszczególnieniem, gdzie znajduje się określona liczba osób, żeby wiedzieć, ile osób pozostało jeszcze w obiekcie, - rejestrowanie gości w punkcie informacyjnym, dotyczy klientów i gości, którzy odwiedzają UM jednorazowo, jeżeli dalej załatwia on swoje sprawy na terenie obiektu i jest osobą mogącą potrzebować szczególnej uwagi, - zamontowanie oświetlenia przy posadzce w formie listwy przypodłogowej zasilanego z niezależnego od sieci źródła, - zamontowanie bezpośrednio w posadzce ciągu punktów świetlnych, np. w formie strzałek kierujących do wyjścia lub klatek schodowych, - poręcze – jeżeli jest możliwość, zaleca się montaż wzdłuż biegu korytarza poręczy pozwalającej poruszać się w warunkach ograniczonej widoczności, |
2. |
Dostępność cyfrowa |
|
3. |
Dostępność informacyjno-komunikacyjna |
|
CZĘŚĆ III Planowane działania w zakresie poprawy realizacji zadań w zakresie dostępności przez Urząd Miejski w Gryficach w latach 2022-2024
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Tryb realizacji |
Czas realizacji |
Osoba/jednostka odpowiedzialna |
Koszt w PLN |
---|---|---|---|---|---|
1. |
Wymiana windy |
Przetarg |
Od podpisania umowy w dniu 24.11.2021 r. realizacja w ciągu 180 dni |
Sekretarz
|
207.501 |
2. |
Zakup i montaż antypoślizgowych taśm na schodach wejściowych i wewnątrz budynku |
Zlecenie - analiza rynku |
I półrocze 2022 |
Sekretarz, koordynator ds. dostępności |
1.000 |
3. |
Zakup i montaż pasów o kontrastowym kolorze na drzwiach wejściowych do budynku |
Zlecenie - analiza rynku |
I półrocze 2022 |
Sekretarz, koordynator ds. dostępności |
500 |
4. |
Utworzenie punktu obsługi klienta na parterze |
Zapytanie ofertowe |
2023 |
Sekretarz |
100.000 |
5. |
Uzupełnienie i wymian uchwytów pomocniczych przy umywalce i sedesie w łazience dla osób ze szczególnymi potrzebami |
Zlecenie - analiza rynku |
2022 |
Sekretarz, koordynator ds. dostępności |
500 |
6. |
Przeanalizowanie funkcjonalności otwierania drzwi wewnętrznych w łazience dla osób ze szczególnymi potrzebami i ewentualne ich przerobienie |
Zlecenie - analiza rynku |
2022 |
Sekretarz, koordynator ds. dostępności |
500 |
7. |
Zakup i montaż składanych /opuszczanych blatów w pomieszczeniach wyszczególnionych w diagnozie |
Zlecenie - analiza rynku |
II półrocze 2022 |
Sekretarz, koordynator ds. dostępności |
2.000 |
8. |
Ujednolicenie numeracji na drzwiach pomieszczeń biurowych |
Zlecenie - analiza rynku |
II półrocze 2022 |
Sekretarz, koordynator ds. dostępności |
500 |
9. |
Zakup i montaż poręczy po obu stronach schodów |
Zlecenie - analiza rynku |
2023 |
Sekretarz, koordynator ds. dostępności |
10.000 |
10. |
Zaplanowanie szkolenia w zakresie: -umiejętności obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, -potrzeb osób z e szczególnymi potrzebami, aby w sposób należyty zadbać o ich komfort, dyskrecję i poczucie bycia szanowanym, -wiedzy, w jaki sposób można pomóc ww. osobom w załatwieniu danej sprawy. |
Zlecenie - analiza rynku |
2022-2024 |
Sekretarz, koordynator ds. dostępności |
5.000 |
11. |
Przeprowadzenie profesjonalnego audytu z dostępności informacyjno-komunikacyjna |
Zapytanie ofertowe |
2022 |
Sekretarz |
10.000 |
12. |
Przeprowadzenie profesjonalnego audytu z dostępności cyfrowej |
Zapytanie ofertowe |
2022 |
Sekretarz |
10.000 |
13. |
Razem |
347.501 |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Marzena Gładka | 15-04-2022 11:08 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Marzena Gładka | 15-04-2022 |
Ostatnia aktualizacja: | Marzena Gładka | 15-04-2022 11:10 |