Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Gryficach
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Gryficach na lata 2020-2024

CZĘŚĆ I DZIAŁANIA WSTĘPNE

Lp.

Zakres działalności

Realizujący zadania wynikające
z art. 6 ustawy

Sposób realizacji

Termin realizacji

1.

Powołanie koordynatora do spraw dostępności w Urzędzie Miejskim w Gryficach

Burmistrz Gryfic

Zarządzenie nr 607/2020 z 23 września 2020 r.

29.09.2020 r.

2.

Podanie do publicznej wiadomości danych kontaktowych osoby wyznaczonej do pełnienia funkcji koordynatora do spraw dostępności w Urzędzie Miejskim w Gryficach oraz informacji o zakresie zadań

Burmistrz Gryfic

Zamieszczenie informacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Gryficach

16.10.2020 r.

3.

Sporządzenie Deklaracji Dostępności Urzędu Miejskiego w Gryficach

Koordynator ds. dostępności

Zamieszczenie informacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu

25.03.2021

4.

Sporządzenie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z art. 11 ustawy

Koordynator ds. dostępności

Przekazanie sporządzonego Raportu do zatwierdzenia Burmistrzowi Gminy Gryfice

Publikacja Raportu na stronie podmiotowej BIP Urzędu

w terminach przewidzianych w art. 11 ustawy

5.

Przeprowadzenie diagnozy pod kątem dostosowania budynku Urzędu Miejskiego w Gryficach do minimalnych wymagań dotyczących dostępności

Koordynator ds. dostępności w porozumieniu z przedstawicielami PZN i osób z niepełnosprawnością ruchową

Sporządzenie Raportu z diagnozy architektonicznej

Wykonano:

11.03.2021 r.

15.03.2021 r.

6.

Monitorowanie działalności Urzędu, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

Koordynator

ds. dostępności

Podejmowanie działań mających na celu usuwanie barier i zapobieganie ich powstawaniu

realizacja w całym okresie działania koordynatora

CZĘŚĆ II DIAGNOZA- analiza stanu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Urząd Miejski w Gryficach

Lp.

Działanie

Zalecenia z diagnozy

1.

Dostępność architektoniczna

Budynek:

- w widocznym miejscu umieścić informację, jakie instytucje znajdują w budynku (alfabet Braille’a.),

- znaczyć jaskrawymi i antypoślizgowymi taśmami schody wejściowe, przed wejściem powinna być wykładzina antypoślizgowa,

- jest podjazd dla jednej osoby na wózku, ale nie umożliwia swobodnego minięcia się dwóch osób na wózku lub dwóch par osób - 2m,

- na drzwiach wejściowych nakleić pasy o kontrastowym kolorze (zaleca się żółty lub biały z wyjątkiem sytuacji, gdy nie zapewniają one kontrastu), powinny być usytuowane na wysokości wzroku dorosłego oraz dziecka/osoby na wózku – ok. 85–105 cm oraz 160 cm nad poziomem oraz posadzki oraz 130–140 cm. Szerokość tych pasów – min. 10 cm,

- utworzyć punkt obsługi klienta na parterze,

- w budynku powinna być tablica (lub tablice) informacyjna zapisana w alfabecie Braille’a oraz tyflografika przedstawiająca układ budynku możliwą do odczytania w sposób dotykowy, istnieje możliwość przekazania powyższych informacji w sposób głosowy, np. przez przeszkolonego pracownika lub tzw. infomat lub infokiosk. Jest to urządzenie pozwalające zaprogramować dowolne informacje i udostępniać je poprzez kontakt użytkownika z ekranem w sposób dotykowy.

- usunąć zbędne elementy utrudniające poruszanie się oraz takie, które mogą utrudniać orientację wizualną – reklamy, plakaty informacyjne, zbyt ciemne lub rażące oświetlenie,

- hol powinien być dostatecznie wytłumiony od pogłosu i ewentualnego echa – np. poprzez zastosowanie wykładzin o bardzo krótki włosiu, płyt akustycznych,

- zauważone mankamenty poszczególnych pomieszczeń:

USC - wysoki blat, ciężko otwierające się drzwi do sali ślubów, niewielki próg

WC - toaleta wyposażona w uchwyty pomocnicze przy umywalce i sedesie (ale do nasmarowania i sprawdzenia), 2 pary drzwi otwierających się do małego korytarzyka, powodują zaklinowanie się wózka.

Kasa - Podatki- blat za wysoki, przydałby się jakiś na zasadzie składanego/opuszczanego stolika

Ewidencja Ludności - blat za wysoki, przydałby się jakiś na zasadzie składanego /opuszczanego stolika

Mieszkaniówka - drzwi do nasmarowania,

- zastosowanie kontrastowych barw pomiędzy podłogą a ścianami, a także drzwiami wejściowymi do pomieszczeń dla słabowidzących,

- drzwi (numery) do pomieszczeń powinny być oznaczone w sposób kontrastowy (np. ciemne cyfry i litery na jasnym tle drzwi), zaleca się oznakowanie tabliczkami z informacjami w alfabecie Braille’a lub druku wypukłym,

- schody pomiędzy kondygnacjami powinny posiadać antypoślizgową nawierzchnię, poręcze po obu stronach, a pierwszy i ostatni stopień w biegu powinien być oznaczony w sposób kontrastowy względem powierzchni schodów – np. na biało lub żółto dla schodów z ciemnego materiału, na czarno dla schodów z jasnego materiału (zarówno kolorystycznie, jaki dotykowo). Schody należy oświetlić w taki sposób, aby poszczególne stopnie były dobrze widoczne,

- oświetlenie części komunikacyjnych powinno być takie żeby nie powodowało powstawania ostrych i kontrastowych cieni, a także efektu olśnienia, powinno być rozproszone.

Nie wolno stosować podświetlaczy/reflektorów w posadzce skierowanych bezpośrednio do góry.

- windy z udogodnieniami dla osób ze szczególnymi potrzebami, a dojście do wind powinno być oznaczone zarówno w systemie informacji o budynku, jak i ich bezpośrednim otoczeniu. Winda powinna spełniać co najmniej wymagania wynikające z obowiązujących przepisów prawa.

- przeszkolić personel obiektu w zakresie umiejętności obsługi osób ze szczególnymi potrzebami (osobom z niepełnosprawnością, osobom starszym), jak i wiedzy, w jaki sposób można pomóc takim osobom w załatwieniu danej sprawy np. bezpośrednio w recepcji/punkcie informacji.

Osoby takie powinny zostać również przeszkolone w zakresie potrzeb osób z e szczególnymi potrzebami, aby w sposób należyty zadbać o ich komfort, dyskrecję i poczucie bycia szanowanym.

- informowanie pracowników o osobach mogących potrzebować szczególnej uwagi,

Zalecenia do realizacji w zakresie ewakuacji osób w przypadku zagrożenia:

- stworzyć listę obecności osób znajdujących się w budynku o konkretnej porze z wyszczególnieniem, gdzie znajduje się określona liczba osób, żeby wiedzieć, ile osób pozostało jeszcze w obiekcie,

- rejestrowanie gości w punkcie informacyjnym, dotyczy klientów i gości, którzy odwiedzają UM jednorazowo, jeżeli dalej załatwia on swoje sprawy na terenie obiektu i jest osobą mogącą potrzebować szczególnej uwagi,

- zamontowanie oświetlenia przy posadzce w formie listwy przypodłogowej zasilanego z niezależnego od sieci źródła,

- zamontowanie bezpośrednio w posadzce ciągu punktów świetlnych, np. w formie strzałek kierujących do wyjścia lub klatek schodowych,

- poręcze – jeżeli jest możliwość, zaleca się montaż wzdłuż biegu korytarza poręczy pozwalającej poruszać się w warunkach ograniczonej widoczności,

2.

Dostępność cyfrowa

 

3.

Dostępność informacyjno-komunikacyjna

 

CZĘŚĆ III Planowane działania w zakresie poprawy realizacji zadań w zakresie dostępności przez Urząd Miejski w Gryficach w latach 2022-2024

Lp.

Zadanie do realizacji

Tryb realizacji

Czas realizacji

Osoba/jednostka odpowiedzialna

Koszt w PLN

1.

Wymiana windy

Przetarg

Od podpisania umowy w dniu 24.11.2021 r. realizacja w ciągu 180 dni

Sekretarz

 

207.501

2.

Zakup i montaż antypoślizgowych taśm na schodach wejściowych

i wewnątrz budynku

Zlecenie - analiza rynku

I półrocze 2022

Sekretarz,

koordynator

ds. dostępności

1.000

3.

Zakup i montaż pasów o kontrastowym kolorze na drzwiach wejściowych do budynku

Zlecenie - analiza rynku

I półrocze 2022

Sekretarz,

koordynator

ds. dostępności

500

4.

Utworzenie punktu obsługi klienta na parterze

Zapytanie ofertowe

2023

Sekretarz

100.000

5.

Uzupełnienie i wymian uchwytów pomocniczych przy umywalce

i sedesie w łazience dla osób ze szczególnymi potrzebami

Zlecenie - analiza rynku

2022

Sekretarz,

koordynator

ds. dostępności

500

6.

Przeanalizowanie funkcjonalności otwierania drzwi wewnętrznych

w łazience dla osób ze szczególnymi potrzebami i ewentualne ich przerobienie

Zlecenie - analiza rynku

2022

Sekretarz,

koordynator

ds. dostępności

500

7.

Zakup i montaż składanych /opuszczanych blatów w pomieszczeniach wyszczególnionych w diagnozie

Zlecenie - analiza rynku

II półrocze 2022

Sekretarz,

koordynator

ds. dostępności

2.000

8.

Ujednolicenie numeracji na drzwiach pomieszczeń biurowych

Zlecenie - analiza rynku

II półrocze 2022

Sekretarz,

koordynator

ds. dostępności

500

9.

Zakup i montaż poręczy po obu stronach schodów

Zlecenie - analiza rynku

2023

Sekretarz,

koordynator

ds. dostępności

10.000

10.

Zaplanowanie szkolenia w zakresie:

-umiejętności obsługi osób ze szczególnymi potrzebami,

-potrzeb osób z e szczególnymi potrzebami, aby w sposób należyty zadbać o ich komfort, dyskrecję

i poczucie bycia szanowanym,

-wiedzy, w jaki sposób można pomóc ww. osobom w załatwieniu danej sprawy.

Zlecenie - analiza rynku

2022-2024

Sekretarz,

koordynator

ds. dostępności

5.000

11.

Przeprowadzenie profesjonalnego audytu z dostępności

informacyjno-komunikacyjna

Zapytanie ofertowe

2022

Sekretarz

10.000

12.

Przeprowadzenie profesjonalnego audytu z dostępności cyfrowej

Zapytanie ofertowe

2022

Sekretarz

10.000

13.

Razem

347.501

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Marzena Gładka 15-04-2022 11:08
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Marzena Gładka 15-04-2022
Ostatnia aktualizacja: Marzena Gładka 15-04-2022 11:10