eBoi
Jak załatwić sprawę?
Uchwała Nr XIII/167/2007 z 18.12.2007 w spr. przyjęcia "Programu współpracy Gminy Gryfice z organizacjami pozarządowymi w 2008 roku"
Uchwała Nr XIII/167/2007
Rady Miejskiej w Gryficach
z dnia 18 grudnia 2007 r.
w sprawie przyjęcia ,, Programu współpracy Gminy Gryfice z organizacjami pozarządowymi w roku 2008''.
Na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz.U. Nr 96, poz. 873, z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203, Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462, Nr 249, poz. 2104 i z 2006 r. Nr 94, poz, 651)
Rada Miejska w Gryficach,
uchwala co następuje:
§ 1. Uchwala się ,,Program współpracy Gminy Gryfice z organizacjami pozarządowymi w roku 2008” w brzmieniu jak w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2 . Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gryfic.
§ 3 .. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Stanisław Błysz
Sporządziła: Wanda Piwoni
Załącznik do Uchwały
Nr XIII/167/2007
Rady Miejskiej w Gryficach
z dnia 18.12.2007
,,Program
współpracy Gminy Gryfice
z organizacjami pozarządowymi w roku 2008”
Gmina Gryfice uznając, że jej celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców oraz w uznaniu roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnej, deklaruje wolę kształtowania długookresowej współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i wyraża intencję realizacji swych zadań ustawowych w ścisłym współdziałaniu z nimi.
Intencją Gminy jest rozwój współpracy z sektorem pozarządowym, będącej ważnym składnikiem lokalnego systemu demokratycznego ładu społecznego, opartego o zasady: pomocniczości, partnerstwa, efektywności, jawności przy zachowaniu suwerenności stron.
Postanowienia ogólne
§ 1. Ilekroć w Programie jest mowa o:
„ustawie” - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie /Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze. zm./;
„podmiotach Programu” - rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art.3 ustawy;
„dotacji” - rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 106 ust.2 pkt.1 lit. d ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych / Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, ze zm./;
„konkursie” - rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11, ust. 2 i w art.13 ustawy,
„Pełnomocniku” - rozumie się Pełnomocnika Burmistrza Gryfic ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Cele Programu
§ 2. Celem wprowadzenia Programu jest:
umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie, wspólnotę lokalną oraz jej tradycje,
tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej,
budowanie społeczeństwa obywatelskiego, poprzez aktywizację społeczności lokalnej,
prowadzenie nowatorskich i bardziej efektywnych działań na rzecz mieszkańców,
uzupełnianie działań w zakresie nie obejmowanym przez struktury samorządowe,
zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów,
pomocy społecznej,
ochrony i promocji zdrowia zdrowia,
działania na rzecz osób niepełnosprawnych
porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym,
nauki ,edukacji, oświaty i wychowania,
upowszechniania kultury fizycznej i sportu,
kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,
ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
działalności charytatywnej,
organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie: piłki nożnej seniorów, juniorów, trampkarzy na terenie Gryfic,
organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie tenisa stołowego,
organizacja szkolenia i współzawodnictwa sportowego w zakresie: piłki nożnej seniorów, juniorów, trampkarzy na terenie Trzygłowa,
organizacja szkolenia i współzawodnictwa sportowego w zakresie: piłki nożnej seniorów, juniorów, trampkarzy na terenie Prusinowa,
organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie sportów strzeleckich na terenie Strzelnicy Miejskiej w Gryficach ,
organizacja współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie sportów strzeleckich na terenie strzelnicy sportowej przy Szkole Podstawowej Nr 3 w Gryficach,
organizacja współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie lekkoatletyki,
organizacja współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży szkolnej w zakresie lekkoatletyki,
organizacja współzawodnictwa sportowego na terenie Gminy Gryfice dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych,
organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie brydża sportowego,
organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie sportu szachowego,
organizacja współzawodnictwa sportowego w zakresie rozgrywek piłki nożnej oldbojów,
organizacja współzawodnictwa wśród dzieci w zakresie piłki nożnej
udzielenie wsparcia środowiskom abstynenckim na terenie miasta Gryfice,
prowadzenie działań terapeutycznych dla dzieci i młodzieży oraz ich rodzin w zakresie prowadzenia zajęć psychologiczno-pedagogicznych,
zlecania podmiotom Programu realizacji zadań publicznych wraz z przekazaniem dotacji na ich sfinansowanie lub dofinansowanie w trybach przewidzianych ustawą lub przepisami szczególnymi;
wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i realizowanych zadaniach, w szczególności poprzez publikowanie informacji na stronach internetowych gminy;
konsultowania z podmiotami Programu, projektów aktów normatywnych dotyczących sfer współpracy poprzez udostępnianie projektów tych aktów na stronach internetowych gminy i na tablicy ogłoszeń;
użyczanie bądź wynajmowanie na preferencyjnych warunkach lokali i budynków komunalnych oraz udostępnianie lokali na spotkania podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego;
bezpośredniego finansowania części wydatków związanych z organizacją różnych przedsięwzięć oraz przygotowania zaproszeń, dyplomów, podziękowań.
powierzenie wykonania wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie jego realizacji;
wsparcie takiego zadania wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego realizacji.
Dotacje, o których mowa w ust. 2, nie mogą być wykorzystane na:
zadania i zakupy inwestycyjne;
zakupy nieruchomości;
finansowanie kosztów działalności gospodarczej podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego;
działalność polityczną i religijną.
Konkurs dla określonego zadania ogłasza Burmistrz Gryfic.
stanu realizacji zadania
efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania
prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania
prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy
Postanowienia końcowe
§ 12. Wzory dokumentów związanych z realizacją Programu określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania /Dz. U. Nr 264, poz. 220/.
Obszary i formy współpracy
§ 3. Wspólnym obszarem współpracy są wykonywane zadania publiczne przez samorząd Gminy Gryfice na podstawie określonych ustaw i dobrowolne podejmowanie realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe w ramach swojej działalności statutowej.
Program obejmuje swym zasięgiem sferę zadań publicznych, wymienionych w art. 4 ustawy, realizowanych przez gminę, w tym w szczególności z zakresu:
- działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje, realizujące zadania z w/w zakresu
§ 4. 1. Zadaniami priorytetowymi Programu w roku 2008 są:
1/ wspieranie działań o zasięgu lokalnym na rzecz upowszechniania kultury,
2/ wspieranie działań w zakresie edukacji ekologicznej,
3/ wspieranie przedsięwzięć artystycznych o charakterze regionalnym,
4/ upowszechnianie kultury fizycznej i sportu poprzez:
5/ promowanie walorów turystycznych regionu,
6/ zapewnienie bezpieczeństwa na akwenach wodnych,
7/ działania w zakresie profilaktyki antyalkoholowej i związanej z uzależnieniami poprzez;
8/ wspieranie działań na rzecz promocji zdrowia,
9/ w zakresie pomocy społecznej; pomoc w zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia osobom bezdomnym
2. Burmistrz Gryfic może, na wniosek podmiotu Programu, rozszerzyć listę zadań realizowanych w 2008 roku po uzyskaniu niezbędnych na ten cel środków finansowych.
§ 5. 1. Gmina Gryfice współpracuje z organizacjami pozarządowymi w formie :
2. Współpraca może polegać także na wspomaganiu technicznym i szkoleniowym podmiotów Programu.
§ 6. Koordynację współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi, a w szczególności: organizowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi, przygotowywanie projektów programów współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi, monitorowanie realizacji programów współpracy, przedstawianie wniosków ze współpracy z organizacjami pozarządowymi realizuje powołany przez Burmistrza pełnomocnik.
§ 7. 1. Udział podmiotów Programu w wykonywaniu zadań publicznych realizowanych przez Gminę zapewnia się poprzez zlecanie realizacji tych zadań tym podmiotom, których działalność statutowa jest zgodna z dziedziną zlecanego zadania.
2. Zlecenie realizacji zadania publicznego może mieć jedną z form:
§ 8. 1. Zlecanie zadań, o których mowa w § 4 ust. 1, następuje, z zastrzeżeniem § 10 w trybie konkursu, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania.
§ 9. Do konkursu, o którym mowa w § 8 mogą przystąpić także jednostki organizacyjne podległe organom administracji publicznej lub przez nie nadzorowane.
§ 10. Powierzenie realizacji zadania, może nastąpić poprzez zakup usług na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych.
§ 11. Burmistrz zlecający zadanie publiczne dokonuje kontroli i oceny realizacji zadania, a w szczególności:
§ 13. Burmistrz złoży Radzie Miejskiej sprawozdanie z realizacji programu w terminie do dnia 31 marca 2009 roku.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, obowiązkiem gminy jest uchwalenie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Niniejszy program wskazuje sposoby działania samorządu gminnego na rzecz organizacji pozarządowych w roku 2008. Priorytetowymi zadaniami realizowanymi przez organizacje pozarządowe będzie kultura fizyczna i sport oraz zadania z zakresu profilaktyki antyalkoholowej i związanej z uzależnieniami. Organizacje pozarządowe otrzymają dofinansowanie z budżetu gminy po przeprowadzeniu konkursu ofert. Procedura konkursowa jest szczegółowo opisana w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy.
Poza konkursami, gmina będzie wspomagać i współrealizować działania podejmowane przez różne organizacje na rzecz edukacji ekologicznej, bezpieczeństwa, pomocy społecznej, upowszechniania kultury czy podejmowaniu przedsięwzięć artystycznych a także promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Daniel Igielski | 31-12-2007 11:23 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 31-12-2007 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 31-12-2007 11:23 |