Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Urząd Miejski w Gryficach
System eBoi

eBoi
Jak załatwić sprawę?

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2013

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2013

I. Wstęp

Gmina Gryfice zlokalizowana jest w północno-zachodniej części Polski w województwie zachodniopomorskim w powiecie gryfickim. W skład Gminy wchodzi miasto Gryfice i 31 sołectw. Całkowita powierzchnia Gminy wynosi 261,3 km2 , liczba  ludności na koniec roku 2013 wynosiła - 23 458 osób (w tym na wsi mieszkało 7 067 osób, w  mieście 16 391 osób).

II. System gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice w 2013 roku

1. Zasady ogólne

Rok 2013 był „rewolucyjny” pod względem zmian w gospodarce odpadami komunalnymi. Zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z 13 września 1996 r. (Dz. U. 2013 poz. 1399 ze zm.) od 1 lipca 2013 roku odpowiedzialność za odebranie i właściwe zagospodarowanie odpadów komunalnych stało się obowiązkiem Gmin. Głównym założeniem ustawy jest zmniejszenie ilości zmieszanych odpadów komunalnych w stosunku do odpadów zbieranych selektywnie. Dla mieszkańców najistotniejszą zmianą była zmiana ponoszenia opłat i podpisywania umów na wywóz odpadów z uprawnioną firmą na składanie deklaracji i ponoszenie odpłat do Gminy. Gmina w zamian za opłatę z tytułu złożonej deklaracji organizuje odbiór i zagospodarowanie odpadów. Koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami obejmują:

  • odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
  • utworzenia i prowadzenia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
  • obsługa administracyjna systemu.

Odbiór odpadów realizowany będzie przez przedsiębiorstwo wyłonione w ramach przetargu. Gmina Gryfice skłoniła się do odbioru odpadów komunalnych z posesji tzw. zamieszkałych i niezamieszkałych, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza. Nowy system gospodarowania odpadami zakłada ich selektywną zbiórkę przez wszystkich wytwórców. Wiąże się to z nałożonymi na Gminę obowiązków osiągnięcia poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpowiednich frakcji odpadów oraz ograniczenia składowania masy odpadów biodegradowalnych.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt. 10 ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jednym z zadań gminy jest dokonanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

2. Gospodarowanie odpadami komunalnymi w okresie 01.01.2013 - 30.06.2013 r.

W okresie 01.01.2013 r. – 30.06.2013 r. odbiór odpadów komunalnych na terenie Gminy Gryfice odbywał się na podstawie zawartych umów z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej prowadzonym przez Burmistrza Gryfic. Odbiór odpadów realizowany był przez:

  • Zakład Gospodarki Komunalnej w Gryficach,
  • Firma Handlowo Usługowa - Krzysztof Grabowiecki,
  • Eco Serwis – Roman Elminowski.

3. Gospodarowanie odpadami komunalnymi w okresie 01.07.2013 r. - 31.12.2013 r.

a) informacje ogólne

Z dniem 01.07.2013 Gmina Gryfice przejęła obowiązki odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych. Zobowiązuje to mieszkańców do ponoszenia opłat z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi na rzecz gminy. Wysokość miesięcznej opłaty została określona przez każdego właściciela nieruchomości w deklaracji, którą należało złożyć do Burmistrza Gryfic w terminie do 15 maja 2013 r. W ramach tej opłaty gmina ma obowiązek odebrać i unieszkodliwić każda ilość odpadów wytworzonych przez gospodarstwa domowe oraz zadeklarowane ilości odpadów z obiektów w których prowadzona jest działalność gospodarcza. Dodatkowo opłata pokrywa utworzenie i funkcjonowanie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) jak również pokrywa koszty związane z obsługą administracyjną systemu.

Zadania z zakresu odbioru odpadów w drugim półroczu 2013 roku realizowane były przez Firmę Handlowo Usługową Grabowiecki, która została wyłoniona w wyniku przetargu nieograniczonego przeprowadzonego w dniu 9 lipca 2013 roku.

b) wysokość opłaty i terminy wpłat

Zgodnie z podjętymi przez Radę Miejska w Gryficach uchwałami na terenie gminy Gryfice obowiązują następujące stawki opłat za gospodarowanie odpadami:

  • 16 zł/m-c od osoby za odpady zmieszane,
  • 10 zł/m-c od osoby za odpady zbierane selektywnie.

Stawka opłaty miesięcznej od nieruchomości zamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi, gromadzonymi w sposób selektywny w zależności od ilości osób wynosi:

  1. od jednej osoby zamieszkującej nieruchomość – 10 zł;
  2. od dwóch osób zamieszkujących nieruchomość – 20 zł;
  3. od trzech osób zamieszkujących nieruchomość – 30 zł;
  4. od czterech osób zamieszkujących nieruchomość – 39 zł;
  5. od pięciu osób zamieszkujących nieruchomość – 48 zł;
  6. od sześciu i więcej osób zamieszkujących nieruchomość – 57 zł.

Stawka opłaty miesięcznej od nieruchomości zamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi gromadzonymi w sposób nieselektywny w zależności od ilości osób wynosi:

  1. od jednej osoby zamieszkującej nieruchomość – 16 zł;
  2. od dwóch osób zamieszkujących nieruchomość – 32 zł;
  3. od trzech osób zamieszkujących nieruchomość – 47 zł;
  4. od czterech osób zamieszkujących nieruchomość – 61 zł;
  5. od pięciu osób zamieszkujących nieruchomość – 74 zł;
  6. od sześciu i więcej osób zamieszkujących nieruchomość – 86 zł.

Stawka opłaty miesięcznej za pojemnik od nieruchomości niezamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi gromadzonymi w sposób selektywny wynosi:

  1. pojemnik o pojemności 110 l, 120 l – 15 zł;
  2. pojemnik o pojemności 240 l – 32 zł;
  3. pojemnik o pojemności 1100 l – 148 zł;
  4. pojemnik o pojemności 4 m3 – 538 zł;
  5. pojemnik o pojemności 6 m3 – 807 zł;
  6. pojemnik o pojemności 7 m3 – 941 zł.

Stawka opłaty miesięcznej za pojemnik od nieruchomości niezamieszkałych za gospodarowanie odpadami komunalnymi gromadzonymi w sposób nieselektywny wynosi:

  1. pojemnik o pojemności 110 l, 120 l – 18 zł;
  2. pojemnik o pojemności 240 l – 40 zł;
  3. pojemnik o pojemności 1100 l – 180 zł;
  4. pojemnik o pojemności 4 m3 – 659 zł;
  5. pojemnik o pojemności 6 m3 – 989 zł;
  6. Pojemnik o pojemności 7 m3 – 1154 zł.

Opłaty za gospodarowanie odpadami należy wnosić do 15-go każdego miesiąca, czyli opłatę za miesiąc lipiec należy uiścić do 15 lipca. Opłaty można uiścić w kasie Urzędu Miejskiego lub przelewem na konto podane w deklaracji oraz na stronie internetowej www.odpady.gryfice.eu.

c) zasady segregacji odpadów odbieranych sprzed posesji

Zgodnie z uchwalonym przez Radę Miejską regulaminem utrzymania porządku i czystości odpady komunalne zbierane selektywnie, należy gromadzić w następujący sposób:

  • odpady biodegradowalne - wrzucamy do pojemników oznaczonych napisem „odpady biodegradowalne” lub do brązowych worków,
  • odpady szklane – wrzucamy do pojemników oznaczonych napisem „szkło” lub do zielonych worków,
  • odpady tworzyw sztucznych - wrzucamy do pojemników oznaczonych napisem „tworzywa sztuczne” lub do żółtych worków,
  • odpady papieru i tektury – wrzucamy do pojemników oznaczonych napisem „papier i tektura” lub do niebieskich worków,
  • odpady zmieszane – tzw. balast wrzucamy do pojemników z napisem „zmieszane” lub do czarnych worków.

Przy oświadczeniu złożonym w deklaracji o niesegregowaniu odpadów należy je wyrzucać do pojemników oznaczonych napisem „zmieszane” lub wystawiać przed posesje w czarnych workach.

d) odbiór pozostałych odpadów w punkcie PSZOK

Na terenie gminy utworzono jeden stacjonarny PSZOK na ul. Zielonej 5 w Gryficach. Obsługującym Punkt jest Zakład Gospodarki Komunalnej. Punkt przyjmuje: zużyte opony, odpady betonu oraz gruzu, tekstylia, urządzenia zawierające freony, przeterminowane leki, baterie i akumulatory, zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne, odpady biodegradowalne, odpady wielkogabarytowe oraz pozostałe odpady komunalne zebrane selektywnie.

Dodatkowo na terenie Gryfic funkcjonuje Punkt Zbierania Zużytego Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego na ul. Wiejskiej 8 w siedzibie Towarzystwa Budownictwa Społecznego.

III. Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Gryfice za rok 2013

1. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów przeznaczonych do składowania.

Na terenie Gminy Gryfice nie ma możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych. Odpady odebrane z terenu gminy trafiają do Regionalnej Instalacji Gospodarowania Odpadami Komunalnymi (RIPOK) w Słajsinie, a w razie konieczności do instalacji zastępczej wskazanej przez Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami.

2. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi

Gmina Gryfice w roku 2013 nie realizowała zadań inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami. Przygotowanie PSZOK na ul. Zielonej 5 odbyło się na bazie posiadanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej pojemników na odpady.

3. Dane dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi (zgodnie z zapisami art. 3 ust. 2 pkt. 10 c-g ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach):

a) koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem  i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych.

  • Dane za okres lipiec – grudzień 2013 - 1 431 477,79 zł

b) liczba mieszkańców (dane na koniec 2013 r.):

  • ilość mieszkańców wg. danych meldunkowych - 23 458 osób,
  • ilość złożonych deklaracji na odbiór odpadów - 3459 szt.

c) liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1 w imieniu, których gmina powinna podjąć działania o których mowa w art. 6 ust. 6-12

  • nie było

d) ilość odpadów komunalnych wytworzonych w roku 2013 na terenie Gminy Gryfice.

  1. Opakowania z papieru i tektury (Kod odpadu 15 01 01) - 22,5 Mg
  2. Opakowania z tworzyw sztucznych (Kod odpadu 15 01 02) - 7,3 Mg
  3. Zmieszane odpady opakowaniowe (Kod odpadu 15 01 06) - 192,42 Mg
  4. Opakowania ze szkła (Kod odpadu 15 01 07) - 95,1 Mg
  5. Odpady kuchenne ulegające biodegradacji (Kod odpadu 20 01 08) - 27,98 Mg
  6. Odpady betonu i gruzu betonowego (Kod odpadu 17 01 01) - 26 Mg
  7. Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 03 zawierające niebezpieczne składniki (Kod odpadu 20 01 35) - 0,8 (Kod odpadu 20 01 36) - 0,3 Mg
  8. Zmieszane odpady komunalne (Kod odpadu 20 03 01) - 5820,88 Mg
  9. Odpady wielkogabarytowe (Kod odpadu 20 03 07) - 10,9 Mg

Łącznie odpady zebrane selektywnie: 383,3 Mg.

Łącznie selektywne i zmieszane: 6204,18 Mg

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych dla kolejnych lat określone zostały poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami i Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów w roku 2013 Gmina Gryfice uzyskała następujące poziomy:

  • poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania: 49,2%
  • poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła odebranych z obszaru gminy: 12,78%
  • poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych: 100%

e) ilość zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości  z sortowania odpadów przeznaczonych do składowania.

Składowany balast po mechaniczno-biologicznym przetworzeniu odpadów zmieszanych wyniósł 2 902,3 Mg.

IV. Opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi w okresie  01.07.2013- 31.12.2013 r.

  1. należność - 1 657 639,00 zł
  2. wpłaty - 1 542 187,82 zł
  3. zaległości na dzień 31.12.2013 r. - 115 451,18 zł

V. Podsumowanie.

Zgodnie z wymogami ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach z dniem 1 lipca 2013 roku Gmina Gryfice wprowadziła nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi. Rada Miejska w Gryficach podjęła wszystkie wymagane prawem uchwały. Uchwalono między innymi to, że pobierana jest opłata miesięczna od osoby płatna do 15-go każdego miesiąca. Systemem zostały objęte wszystkie posesje zamieszkałe i niezamieszkałe. Wg. danych z końca 2013 roku mieszkańcy Gminy złożyli 3459 deklaracji. Mieszkańcy gminy pozytywnie ustosunkowali się do segregacji odpadów, którą zadeklarowano w ok. 60% deklaracji. Pozwoliło to uzyskać wymagane ustawowo poziomy recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpowiednich frakcji odpadów oraz ograniczenia składowania masy odpadów biodegradowalnych.

Załączniki do pobrania

Pobierz Rozpakuj
Pobierz spakowane pliki Rozpakuj pliki i pobierz

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Leszek Wójcikiewicz 29-04-2022 09:11
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Grzegorz Drążkowiak 29-04-2022
Ostatnia aktualizacja: Leszek Wójcikiewicz 02-05-2022 10:07